Kerk & religie
„Gouden kandelaar uit tabernakel was niet groot”

De zevenarmige kandelaar uit de tabernakel was niet zo groot als vaak gedacht en getekend. Dat stelt het populair wetenschappelijk tijdschrift Weet Magazine in het jongste nummer.

Redactie kerk
Afbeelding van de menora op de triomfboog van Titus in Rome. beeld Wikimedia
Afbeelding van de menora op de triomfboog van Titus in Rome. beeld Wikimedia

De zevenarmige kandelaar wordt vaak afgebeeld met dezelfde hoogte als een volwassen mens. „Constructietechnisch is dat echter helemaal niet mogelijk”, stelt de redactie van Weet Magazine.

Exodus 25 zegt dat de oorspronkelijke menora vervaardigd was uit één talent zuiver goud, dat is zo’n 30-55 kilo. Daarvan valt slechts een kleine kandelaar te maken.

Hedendaagse reconstructies van grote menora’s zijn echter „veel zwaarder.” De bekende 1,8 meter hoge kandelaar uit Jeruzalem die gemaakt is door het Tempelinstituut weegt maar liefst 500 kilo, en is gemaakt van koper, overtrokken met bladgoud.

Aan de hand van Bijbelse gegevens berekende de redactie samen met een werktuigbouwkundige dat het niet mogelijk is om een 1,8 meter hoge kandelaar te maken van enkele tientallen kilo’s goud. „Door de spanningen die het gewicht van de armen veroorzaken, wordt de vloeigrens (de spanning waarop er plastische vervorming begint op te treden) van goud overschreden, en gaan de armen doorzakken. De kandelaar zou versterkt kunnen worden door het goud te smeden. Dat zou echter nog steeds ontoereikend zijn om een 1,8 meter hoog model te maken waarvan de armen niet zouden verbuigen.”

Het idee dat de menora zo hoog als een mens zou zijn geweest, is gebaseerd op een afbeelding op de triomfboog van Titus in Rome, stelt Weet Magazine. De Romeinse generaal Titus was degene die in 70 na Christus de stad Jeruzalem veroverde en de tempelschatten wegvoerde. Zijn ‘succes’ liet hij vastleggen op de triomfboog in het hartje van Rome. Daarop is ook een 1,8 meter hoge zevenarmige kandelaar te zien.

„De grootte van de buitgemaakte kandelaar is dus of het gevolg van artistieke overdrijving van de kant van de Romeinen, of het gaat allang niet meer om de originele kandelaar uit Mozes’ tijd. Het object is waarschijnlijk meermaals vervangen, zoals na de Babylonische wegvoering in 587 voor Christus, toen alle tempelschatten zijn meegenomen naar Babel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer