Binnenland

Campagne voor beëindigen lockdown haalt 100.000 euro op

Herstel-NL, het initiatief om met een alternatieve corona-aanpak de lockdown te beëindigen, heeft via crowdfunding in korte tijd al meer dan 100.000 euro opgehaald. Met dat geld financieren de initiatiefnemers, onder wie een groep artsen, economen en wetenschappers, hun woensdag opgezette campagne met reclame op billboards, radiospotjes en tv-commercials.

ANP
18 February 2021 13:25

Volgens de plannen van Herstel-NL zou Nederland vanaf 1 maart weer ‘open’ kunnen. In totaal zijn er al meer dan 2700 donateurs. Vooral sinds de grote media-aandacht voor het initiatief op woensdag besluiten veel mensen iets te geven. Voordat de campagne werd afgetrapt stond de teller bij Herstel-NL nog op zo’n 20.000 euro.

De actie van Herstel-NL wordt onderschreven door winkeliersorganisatie INretail en Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Maar Herstel-NL wil niet zeggen of ze ook een financiële bijdrage leveren. De brancheclubs willen in ieder geval lokale ondernemers aanmoedigen om massaal posters op te gaan hangen.

Het zijn veelal gewone Nederlanders die enkele tientjes in de pot stoppen. Verklaringen waarom men de actie steunt variëren. „Wetenschap en gezond verstand moet weer leidend zijn”, zegt een gever bijvoorbeeld op de crowdfundingswebsite GoFundMe. Een ander stelt dat de politiek „geheel de weg kwijt” is en zou handelen op basis van angstbeleid. Weer een ander geeft aan dat hij alles „volkomen belachelijk” vindt: „Doen dan ook niet aan corona. Economische schade is ernstiger dan wat ook.”

Tot de initiatiefnemers van Herstel-NL behoren prominenten als voormalig CPB-directeur Coen Teulings en hoogleraar economie Barbara Baarsma, die ook een bestuursfunctie heeft bij de Rabobank. Zij doen allemaal mee op persoonlijke titel, legt woordvoerder Ingo Heijnen uit. Dat laatste geldt ook voor hem. Normaal werkt hij als strategisch communicatieadviseur bij het grote communicatieadviesbureau Hill+Knowlton, maar deze klus doet hij in zijn eigen tijd als vrijwilliger. „Ik doe dit omdat ik hier achter sta”.

Op de achtergrond probeert Herstel-NL al langer de eigen standpunten over te brengen via een lobby bij politici in Den Haag. Ook kennen sommige aangesloten artsen de leden van het Outbreak Management Team (OMT) persoonlijk. Maar al dit lobbywerk heeft de koers van de overheid nog niet echt kunnen bijsturen. Vandaar dat de stichting nu meer de publiciteit zoekt.

Met het geld dat is ingezameld kunnen waarschijnlijk nog geen tv-commercials ingekocht worden, maar radiospots behoren al tot de mogelijkheden. Als er meer geld bijkomt dan komen de tv-commercials er binnenkort ook, verzekert Heijnen.

Het plan moet verdere schade aan de maatschappij helpen voorkomen. Door de corona-aanpak meer te baseren op de „reële gevaren” van het virus en gerichte bescherming van kwetsbare groepen zouden het onderwijs, de economie en het sociale leven snel weer op kunnen starten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer