Economie

Elke dag op pad met dagverse producten, behalve op zondag

Enkele gewassen vrachtwagens van Suijker Transport in Moordrecht staan keurig in de rij. Het is zaterdag, dus komen de wagens een voor een thuis. Alle dagen zijn ze onderweg, behalve op zondag. Koste wat het kost.

Evert Barten
25 May 2018 16:30Gewijzigd op 16 November 2020 13:22
Gijs (l.) en Wim Suijker van Suijker Transport in Moordrecht. beeld RD, Anton Dommerholt
Gijs (l.) en Wim Suijker van Suijker Transport in Moordrecht. beeld RD, Anton Dommerholt

Bezoekers van Suijker kunnen zomaar denken dat ze op het verkeerde adres zijn. Het transportbedrijf huurt een gedeelte van het terrein van Oskam Verhuur en Grondverzet. Grote tractoren en kranen benemen het zicht op de opleggers en trucks van Suijker. En het eenvoudige witte noodgebouwtje valt al helemaal niet op.

Toch is dit het zenuwcentrum van het Moordrechtse familiebedrijf. Gijs (58) en Wim (33) Suijker zijn in het kantoor nog even druk met het regelen van een aantal zaken. Voor het weekeinde moet alles aan kant zijn, want op zondag is hier alles stil.

Dat lijkt allemaal zo vanzelfsprekend voor een christelijk bedrijf. Maar wie even met Gijs en Wim praat, weet wat het kost om principes vast te houden in een wereld waarin steeds meer supermarkten op zondag open zijn en ook op die dag verse producten willen verkopen.

Want dat is wat er gaande is, ziet Gijs Suijker. „In de buurgemeente Waddinxveen is de grootste politieke partij, de lokale protestants-christelijke partij PCW, tijdens de coalitieonderhandelingen buitenspel gezet. De kans is groot dat de komende vier jaar ook hier de koopzondag erdoor komt. En als die er eenmaal is, gaat-ie niet meer weg.”

Betrokkenheid

De bevlogenheid waarmee hij erover spreekt, tekent de betrokkenheid van de ondernemer bij het onderwerp. Hij en zijn zoon Wim hebben dan ook alles te maken met supermarkten. Die van PLUS, welteverstaan. Suijker bevoorraadt al zo’n twaalf jaar deze winkels als het om versproducten gaat. „We vervoeren alle producten die je in het koelschap vindt”, aldus Wim. „Dat doen we zes dagen per week. Doordeweeks met drie vaste wagens en op donderdag, vrijdag en zaterdag met meer. De producten voeren we vanuit het distributiecentrum in Barendrecht aan.”

Het gaat met name om supermarkten in Zuid- en West-Nederland. De chauffeurs van Suijker rijden vaste routes langs de verschillende supers. Behalve op zondag dus, terwijl er dan toch heel wat open zijn die verse producten willen verkopen.

Hollander Barendrecht, dat de logistiek voor PLUS verzorgt, werkt met andere transportbedrijven die dan wél rijden. Volgens Wim weet Hollander wat ze aan Suijker hebben. „Je moet vanaf dag één helder zijn over je principes.”

De zondag is dan ook geen issue, zegt Gijs. „Dat komt allereerst door de jarenlange relatie met het bedrijf, maar ook omdat we ons proberen te onderscheiden door flexibel op de transportbehoeften in te spelen. Kort gezegd: de klant ontzorgen met net personeel en het juiste materiaal.”

Ook al is Suijker vanaf het begin helder over het standpunt rond de zondag, toch zijn er soms klanten die na twee of drie jaar het nog een keer proberen. Gijs: „Je kunt toch veranderen van inzicht, zeggen ze dan. Maar tot nu toe hebben we vol mogen houden. Het gaat erom dat je rust in je binnenste hebt.”

Vroeg opstaan

Op maandagmorgen, om 2.00 uur, rijden de eerste wagens alweer het terrein af richting het distributiecentrum in Barendrecht. Supermarkten willen vroeg hun producten ontvangen om klanten van vers brood, groenten, fruit en vis te voorzien. Dus is het vroeg opstaan voor veel chauffeurs van Suijker.

En daarmee komt het gesprek op de chauffeurs. Omdat Suijker als een christelijk bedrijf bekendstaat, komen hier al snel christelijke jongens solliciteren. Wim: „Ze weten dat ze hier op zondag niet hoeven te rijden, dus die keuze is logisch.”

Toch zijn er ook chauffeurs die er geen moeite mee zouden hebben. En het vraagt ook wel iets van met name buitenlandchauffeurs.

Dat heeft te maken met de rijtijdenwet, legt Gijs uit. „Als je als buitenlandchauffeur op zondagmiddag kunt vertrekken, houd je de rest van de week dat ritme aan. Maar omdat wij dat niet willen, zijn ze soms genoodzaakt om heel vroeg te vertrekken. En dus zul je de rest van de week ook zo vroeg je bed uit moeten. Dat is niet echt een pretje natuurlijk. Maar ik hoor er nooit klachten over hoor, de jongens weten hoe we erin staan.”

Hetzelfde geldt voor het klussen en poetsen aan de auto’s, iets wat veel chauffeurs in Nederland graag op zondag doen. Er zijn volgens Gijs jongens die hierom weggegaan zijn. „Als je je niet kunt vinden in deze regels, moet je ergens anders heen. Niemand is verplicht om hier te werken.”

Charter

Regelmatig verhuurt Suijker een auto met chauffeur aan een ander bedrijf: een zogeheten charter. De principes gaan met wagen en man mee. Gijs: „Het vierde gebod is daar volgens mij heel helder over.”

De meeste bedrijven waar Suijker voor rijdt, weten dit. Maar een enkele keer gaat het mis, bijvoorbeeld die ene keer toen er een chauffeur op de wagen zat die er persoonlijk geen moeite mee had om ’s zondags te rijden. „Dat ging om seizoenswerk”, aldus Wim, die zich het geval nog goed herinnert.

„Er zat net een nieuwe jongen op die op zondag naar Duitsland werd gestuurd. De volgende morgen zijn we wezen praten bij het bedrijf. Het was de laatste klus die we voor deze klant hebben gedaan.”

Klanten

De christelijke waarden en normen hebben het bedrijf misschien weleens klanten gekost, maar Gijs staat daar niet bewust bij stil. „Sterker nog: er mocht altijd ander werk voor terugkomen en dat zien we als een zegen. In 1989 ben ik met één auto begonnen, in 2005 kwam Wim erbij in loondienst. Toen hadden we drie auto’s. In 2014 waren dat er acht, toen hebben we er een bv van gemaakt. Nu rijden we met negentien auto’s.”

Wim knikt nadenkend. Het is even stil in het witte gebouwtje. „Ik besef dat dit makkelijk gezegd is hoor. Want wat als het anders wordt? Maar het is nu eenmaal onze ervaring. We hebben steeds genoeg werk, zeker de laatste jaren.”

Tips voor werkgever en werknemer

Hoe kun je als christen die werkt met verse producten vasthouden aan de zondagsrust? Peter Schalk van vakorganisatie RMU geeft advies. „Maak als ondernemer goede afspraken met klanten. Zorg dat je duidelijk communiceert over je principes en werkwijze. Durf een streep te zetten bij bevoorrading en schep geen verwachtingen die je niet waar kunt maken. Bedenk ook creatieve oplossingen om zondagswerk te voorkomen. Verse producten zijn meestal de dag erna ook nog vers, dus bevoorrading in de loop van de zaterdag is een mogelijkheid. Sta maandagmorgen vroeg weer paraat. Bied ook extra service voor de klant, zodat hij het voor lief neemt dat je niet op zondag werkt. Wees als werknemer ook vanaf het begin helder over je principes. Wees consequent en blijf dat. Laat zo mogelijk in je contract opnemen dat je niet verplicht zult worden om op zondag arbeid te verrichten. Check ook je cao. Het uitgangspunt in de wet is namelijk dat er op zondag geen arbeid wordt verricht, tenzij… . Deze tenzij-bepaling houdt in dat er wel op zondag gewerkt kan worden wanneer dat uit de aard van de arbeid voortvloeit en dit door de werkgever is bedongen, bijvoorbeeld in de cao. Verder kan er op zondag worden gewerkt wanneer de bedrijfsomstandigheden dit noodzakelijk maken. In dit laatste geval moet echter instemming door de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging zijn gegeven. Maar zelfs als dat geregeld is, hoef je pas op zondag te werken als je er zelf mee instemt. Dus je houdt zelf de regie. Dat is door een actie van de RMU in de wet opgenomen. Laat verder je betrokkenheid bij het bedrijf blijken door aan te bieden dat je op andere dagen extra wilt werken. Neem je verantwoordelijkheid in onregelmatige diensten en laat zien dat je op andere dagen altijd paraat staat. Het belangrijkste advies voor werkgever en werknemer is: vraag in gebed tot God om wijsheid, de juiste woorden, de juiste toon. Bid om Gods leiding. Bid voor je werkgever en voor je collega’s.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer