Economie

Krant via internet steeds populairder

De opmars van de krant via internet -de e-paper- zet door. De Volkskrant zag zijn papieren oplage in het vierde kwartaal van 2007 met 6 procent dalen, terwijl de elektronische versie bijna 60 procent meer abonnees kreeg.

Redactie economie
1 April 2008 11:26Gewijzigd op 14 November 2020 05:41
NRC epaper. Foto ANP
NRC epaper. Foto ANP

Dit blijkt uit de dinsdagmorgen gepubliceerde oplagecijfers van Het Oplage Instituut (HOI).De totale verspreide oplage van de Volkskrant daalde in het vierde kwartaal van 2007 met 6 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006 tot 269.170 exemplaren. Het aantal abonnees van de digitale versie van de krant die via de e-paper dagelijks in de mailbox ploft, steeg explosief van 27.834 tot 44.174.

Ook bij andere grote ochtendkranten, AD, De Telegraaf en Trouw, daalde de papieren oplage. Het Financieele Dagblad is de enige stijger. De krant zag het aantal abonnees met ruim 10 procent toenemen tot 66.965.

De e-paper van het Reformatorisch Dagblad had in het vierde kwartaal van vorig jaar 1482 abonnees. Het Nederlands Dagblad telde 341 e-paperabonnees.

Beide christelijke kranten zagen de papieren oplage met ongeveer 2 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het RD kwam uit op 57.701, het ND op 33.616.

Het gratis dagblad Metro maakte in het vierde kwartaal van 2007 van alle dagbladen in Nederland de grootste groei door. Ten opzichte van het vierde kwartaal in 2006 steeg de oplage van Metro met 57.392 exemplaren naar een totaal van 538.533 exemplaren. De onlineversie van Metro is de grootste e-paper van Nederland met 51.787 abonnementen.

Investeerder Marcel Boekhoorn legt dagelijks zo’n 60.000 euro toe op de gratis krant De Pers. Pas in het vierde jaar zal er voor het eerst winst worden gemaakt, zegt uitgever Cornelis van den Berg in een interview met de Belgische krant De Morgen.

Over 2007 leed De Pers 20 miljoen euro verlies, dit jaar zal dat 10 miljoen euro zijn en volgend jaar 5 miljoen euro, zegt Van den Berg. In 2011 zal de krant misschien 2 miljoen winst maken, schat de uitgever. Het aanloopverlies is tegen die tijd opgelopen tot 35 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer