Brussel wil schonere auto’s in EU
BRUSSEL - De Europese Commissie wil dat er schonere auto’s komen. Ze heeft een voorstel ingediend om de normen op het punt van de toegestane hoeveelheid uitlaatgassen flink aan te scherpen.
Diesels mogen straks 80 procent minder fijn stof de lucht inblazen en 20 procent minder stikstofoxiden. Voor benzinemotoren liggen reducties van 25 procent in het verschiet. De maatregelen maken het technisch gezien onvermijdelijk dat er standaard een roetfilter wordt aangebracht in nieuwe voertuigen. Volgens commissaris Verheugen (Ondernemingen en Industrie), die de plannen woensdag presenteerde, zal dat leiden tot een prijsverhoging van ongeveer 390 euro.Hij is niet bang dat de „drastische stappen” de automobielfabrikanten binnen de EU zullen confronteren met een verlies van marktaandeel. Europa vervult op het terrein van het terugdringen van de emissie van schadelijke rook door het verkeer een voortrekkersrol, benadrukte hij verder. „Elders in de wereld kijkt men naar ons en daardoor dragen wij een zware verantwoordelijkheid.”
De bijzondere positie van jeeps vervalt. Voor deze grote personenwagens, met een gewicht boven de 2,5 ton, golden tot dusver de soepelere bepalingen voor bedrijfwagens.
De voornemens moeten nog de goedkeuring krijgen van de ministers van de lidstaten en van het Europees Parlement. Ze kunnen waarschijnlijk op z’n vroegst in de tweede helft van 2008 in werking treden.
Nederland pleit ervoor de algemene introductie van het roetfilter te versnellen, omdat de concentratie fijn stof anders de Europese milieugrenzen overschrijdt, met als gevolg dat de uitvoering van sommige infrastructurele projecten wordt tegengehouden.
Het dagelijks bestuur van de Unie oppert tevens om overheden -in de praktijk zijn dat vooral de gemeenten- te verplichten dat een kwart van de door hen aan te schaffen of te leasen bussen, vuilniswagens en overig rijdend zwaar materiaal -wat neerkomt op zo’n 13.000 stuks per jaar- is uitgerust met een milieuvriendelijke technologie. Daarbij valt te denken aan een motor die loopt op aardgas, lpg of biobrandstof. Het stimuleren van de vraag naar dergelijke voertuigen vergroot voor de producenten de aantrekkelijkheid om te investeren in verdere innovatie op dat gebied.
De aankoopkosten zullen als gevolg van dit beleid met 5 tot 15 procent stijgen. Het is niet mogelijk voor bedrijven eenzelfde voorschrift uit te vaardigen.