Ds. Schreuder: Vraag naar het lijden klinkt steeds indringender
„De vraag naar het lijden is van alle eeuwen, maar klinkt in onze tijd steeds indringender”, zei ds. A. Schreuder dinsdag op de Goudse kringavond van de reformatorische studentenvereniging Solidamentum.
Volgens de predikant van de gereformeerde gemeente (gg) te Beekbergen wordt de vraag naar het lijden en de hand die God daarin heeft nu anders beoordeeld dan pakweg een eeuw geleden. „De gruwelijke werkelijkheid van wat er in de Tweede Wereldoorlog in de concentratiekampen is gebeurd, heeft velen ertoe gebracht te stellen dat God na Auschwitz niet meer bestaat”, zei hij. „In contact met mensen komt de vraag van het lijden vaak als eerste op tafel.”
Bij het zoeken naar een antwoord op de vraag van het lijden zijn theologen tot heel verschillende antwoorden gekomen, stelde ds. Schreuder. God is niet goed of niet almachtig of geen van beide, schetst de Britse schrijver C.S. Lewis als mogelijke oplossingen in zijn boek over het probleem van het lijden. Ook prof. dr. A. van de Beek schrijft in zijn boek over het lijden dat het bij dit thema gaat om het geloof in de almacht en de goedheid van God. „Als God almachtig is, gebeurt alles naar Zijn wil. Als we aan Gods goedheid vasthouden, rijst de vraag: hoe kunnen er dan zulke nare dingen gebeuren?”
Zondag 10
Hoe komt het, vroeg ds. Schreuder zich af, dat in onze tijd de belijdenis van God als de Almachtige, Die tegelijk goed is, zo aangevochten of zelfs bespot wordt? „Onze belijdenis verbindt aan Gods almacht ook Zijn Vaderlijke hand, Zijn goedheid, zoals verwoord in Zondag 9 en 10 van de Heidelbergse Catechismus.”
De Bijbel tekent ons dat lijden een straf is op de zonde. Vanwege de zonde heeft de mens het lijden over zich afgeroepen, stelde de predikant.
De tweeslag van Gods almacht en Gods goedheid kan volgens ds. Schreuder leiden tot verschillende oplossingen. Zo heeft Karl Barth in zijn theologie God getekend als „de gans Andere, geen Almachtige”. Ten diepste heeft God de zonde en het lijden niet gewild, vond Barth. Op Zijn liefde loopt alle lijden stuk. God openbaart Zich in het Woord, in Jezus Christus. In Hem rekende Hij af met de zonde, het lijden en het kwaad, schreef de bekende Zwitserse theoloog.
Openbaring
Dat God almachtig en goed is, kunnen we niet op een tijdloze manier naast elkaar zetten, schrijft prof. Van de Beek. God is veranderlijk. Hij kan namelijk wisselen in wat Hij is. Dan is Hij vandaag niet een andere dan gisteren, maar wel anders. Volgens prof. Van de Beek is God onveranderlijk in Zijn trouw en tegelijk voortdurend veranderlijk in Zijn openbaring. De openbaring van Gods almacht en goedheid kunnen we slechts in de geschiedenis aflezen, schrijft hij.
Het kan ook zijn dat mensen met de Joodse schrijver Elie Wiesel, en velen met hem, na Auschwitz, door al het lijden in de wereld, hun geloof in God zijn kwijtgeraakt.
Worsteling
Ten slotte wees ds. Schreuder erop hoe vanuit de belijdenis en de Bijbel een weg gewezen wordt in de worsteling die het lijden met zich meebrengt. „Dan staat Gods almacht niet ter discussie en belijd ik dat God in Zijn voorzienigheid alle dingen bestuurt.”
Hoe worstelde Job met het lijden? „Job wordt hard getroffen. Hij raakt alles kwijt. Eerst looft hij God, dan vervloekt hij zijn geboortedag, roept hij God ter verantwoording. Als God gaat spreken, zet Hij hem op zijn plaats. Zo komt heel Jobs worsteling tot ons en moet Gods spreken ook ons op onze plaats brengen. Dan komt er in de weg van onderwerping aan Zijn wil plaats voor de genade. Zelfs in en door het lijden heen.”