Economiegarantie

Twaalf maanden garantie op gebruikte auto’s; vrijwillig of verplicht?

De garantie op gebruikte auto’s is recent verlengd tot twaalf maanden, terwijl sommige automerken hun fabrieksgarantie zelfs tot tien jaar oprekken. Welke consequenties heeft dat voor de autokoper?

Tony Vos
13 January 2023 19:13Gewijzigd op 13 January 2023 19:18
beeld RD, Anton Dommerholt
beeld RD, Anton Dommerholt

De Europese wet verplicht een minimale garantie op alle producten die consumenten kopen. Wie in de jaren vijftig en zestig een nieuwe auto kocht, had daarop een garantie van een half jaar. Zes hele maanden waarin de technische gebreken door de fabrikant werden opgelost en betaald.

Van garantie op gebruikte auto’s was tot 1965 totaal geen sprake. Dan gold de spreekwoordelijke garantie tot de deur. In dat jaar voerde de Bovag via zijn aangesloten garagebedrijven een garantie in van drie maanden op verborgen gebreken. In 1970 is deze aangevuld met standaard garantie op reparaties en onderhoud.

Deze garanties werden min of meer afgedwongen door de steeds mondiger wordende consument, maar ze gaven de Bovag de gelegenheid zich met zijn aangesloten autobedrijven te onderscheiden van de rest als een kwaliteitsorganisatie. De consument mocht achter het Bovag-logo een kwaliteitsbedrijf verwachten met daarachter een geschillencommissie en leveringsvoorwaarden met die waren afgestemd met consumentenorganisaties.

Gaandeweg ging het garantietermijn van drie naar zes maanden. Sinds 1 juni 2022 heeft de Bovag het garantietermijn zelfs verlengd naar twaalf maanden. De consument die bij een Bovag-bedrijf een gebruikte auto koopt, krijgt deze garantie op gebreken die optreden tijdens de twaalf maanden na de aflevering.

De garantie betreft zowel het herstel van gebreken die tijdens de aankoop nog niet waarneembaar waren, maar ook gebreken die zich in de garantieperiode zelf voordoen. Er wordt in de voorwaarden van de Bovag wel nadrukkelijk gesproken over gebreken die zijn ontstaan bij normaal gebruik.

18961950.JPG
Sinds 1 juni 2022 heeft de Bovag de garantietermijn verlengd naar twaalf maanden. De garantie geldt voor gebreken die optreden tijdens de eerste twaalf maanden na de aflevering. beeld Tony Vos

Regels

Hoe komt de Bovag ertoe om de garantietermijn te verdubbelen? Dat lijkt een mooi gebaar naar de consument, maar het is feitelijk een gevolg van de zogenaamde Europese conformiteitregels. In die regels staat dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een product wordt als ondeugdelijk gezien als dit bij normaal gebruik te kort meegaat.

In het geval van een gebruikte auto is de termijn vastgesteld op twaalf maanden. Bovendien geldt hierbij de zogenaamde omgekeerde bewijslast. Als de consument met een gebrek aan de auto bij het verkopende Bovag-bedrijf komt, is het aan de garage om aan te tonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Overigens was dat al het geval bij zes maanden garantie.

Zelf vragen

De consument moet zelf bij de garage om de Bovag-garantie vragen. Het is geen vanzelfsprekendheid. Ieder Bovag-lid kan ervoor kiezen gebruikte auto’s aan te bieden met of zonder garantie. Er geldt geen minimaal aankoopbedrag meer.

Het feit dat de garantieperiode bij Bovag-bedrijven is verdubbeld, betekent dat ook de kans op een reparatie onder de garantievoorwaarden verdubbelt. Garagebedrijven zullen zich daarvoor indekken door de prijs van de aangeboden occasions te verhogen. Nu is dat op dit moment moeilijk zichtbaar vanwege de hoge vraag naar gebruikte auto’s en tegelijk een beperkt aanbod, waardoor de prijzen sowieso hoog liggen.

Merkdealers zijn meestal ook aangesloten bij de Bovag. Maar zij voeren vaak garanties onder eigen merklabel. Omdat alle autobedrijven aan de wettelijke eisen moeten voldoen, zijn de garantieduur en voorwaarden vergelijkbaar. Consumenten moeten ook dan bij aankoop van een gebruikte auto naar de garantievoorwaarden vragen. Deze garantie wordt dan ook vastgelegd in de koopovereenkomst. Voordat een handtekening wordt gezet, moeten de garantievoorwaarden duidelijk zijn.

Tien jaar fabrieksgarantie

Wie een nieuwe auto koopt krijgt uiteraard ook garantie, die varieert van twee tot maar liefst tien jaar. Uiteraard geldt deze garantie niet op slijtagedelen zoals banden, remmen en ruitenwissers. Ook valt regulier onderhoud uiteraard niet onder de garantievoorwaarden.

De merken Toyota en Lexus spannen de kroon. Zij hebben hun garantie enige tijd terug verlengd tot maar liefst tien jaar. Daarbij geldt wel een maximale kilometerstand van 200.000 kilometer, een beperking die overigens niet geldt voor de eerste drie jaar fabrieksgarantie. Bovendien stellen deze merken dat het onderhoud bij een officiële merkdealer moet worden verricht. Ook consumenten die hun Toyota of Lexus voor het instellen van deze verlengde garantietermijn hebben gekocht, profiteren van deze wijziging. Wie een zeven jaar oude Toyota heeft die in onderhoud is bij een Toyota-dealer mag dus ook op deze lange garantie rekenen. Bovendien is de garantie overdraagbaar op volgende eigenaren.

Wettelijke garanties zijn altijd overdraagbaar, maar bij een verlengde garantie bepaalt een automerk zelf of deze wel of niet geldt voor een tweede of derde eigenaar. Sommige merken bieden een door de koper te betalen extra garantie aan. Dat lijkt een duurdere optie dan een standaard lange garantie. Maar de kosten voor een zeven of tien jaar lange fabrieksgarantie zijn ook in de verkoopprijzen verwerkt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer