Autoverkoper De Pee: Vreemde garantieregeling? Dan zonder Bovag verder
Alle auto’s met een waarde boven de 4500 euro krijgen bij Autobedrijf De Pee in Krimpen aan den IJssel standaard Bovaggarantie mee. Dat wordt straks een verzekering, maar eigenaar Arjan de Pee is daar niet blij mee.
Het Financieele Dagblad meldde woensdag dat de bekende Bovaggarantie op tweedehands auto’s in de huidige vorm verdwijnt. Reden is dat De Nederlandsche Bank (DNB) de garantie sinds kort als een verzekering ziet, waarvoor strenge regels gelden. Voor de Bovag is dat reden om de huidige (bovenwettelijke) garantie in verzekeringsvorm te gieten, zodat die aan de criteria van DNB voldoet.
Arjan de Pee, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf, is benieuwd hoe de discussie vorm gaat krijgen. Want tot nu toe zijn er nog weinig details bekend. Wat voor hem wel duidelijk is: „Garanties zijn zaken waar de Bovag richtinggevend in zou moeten zijn, maar niet bepalend.”
De Bovaggarantie die De Pee standaard aanbiedt op auto’s met een verkoopprijs boven de 4500 euro, is dus eigen beleid. „Daar hoeven we geen afdracht of iets dergelijks voor te betalen.”
Principiële bezwaren
Zo’n 80 procent van zijn klanten kiest voor een aanvullend servicepakket, waarbij de klant voor 299 euro de garantie tot twaalf maanden verlengt, uiteraard tegen de gestelde voorwaarden. Dat gaat straks dus ook een verzekering worden.
De Pee is daar niet blij mee. „We hebben een aantal klanten dat principiële bezwaren heeft tegen verzekeren. Hoe moeten we deze groep straks garantie geven?” Tegelijk is de autoverkoper nuchter en zegt dat daar vast wel een oplossing voor te vinden is. „Desnoods achterop een bierviltje. Wel is het de vraag of ik daarvoor nog Bovaglid moet zijn.”
De Pee is een bedrijf dat „zo breed mogelijk” auto’s verkoopt. Dat betekent dat het bedrijf zich niet specialiseert in één of enkele merken, maar „universeel specialist” is. „Dat is een kunst”, aldus De Pee. „We hebben uitleesapparatuur en technische data van alle merken beschikbaar.”
De Bovag is voor De Pee een branchevereniging waar hij terechtkan voor vraagstukken. „Wat mag ik wel doen, wat mag niet? Maar vooral is de Bovag een kwaliteitslabel voor onze klanten. Door het schildje op de deur weten ze dat ik me aan de algemene Bovagvoorwaarden houd.”
Daarnaast kennen beide partijen bij een eventueel geschil hun rechten en plichten. Maar De Pee heeft daar nog nooit gebruik van hoeven te maken. „We zijn een christelijk bedrijf en gaan ook zodanig met onze klanten om. Problemen lossen we zelf op aan de hand van onze principes.”
Prijs
Hoe het straks met de prijs van een occasion zal gaan als de garantie een verzekering wordt, durft De Pee niet te zeggen. Wel vindt hij dat garantie en prijs weinig met elkaar te maken hebben.
Althans, als het om de standaardgarantie gaat. „Die zit op bijna elke auto van ons en kan er ook niet af. Een klant krijgt geen korting als hij deze zekerheid niet wil. Natuurlijk loop ik ook geen risico als er geen garantie is, maar dat is me niets waard. Ik weet dat de producten die we verkopen degelijk zijn.”
Wat als het niet meer lukt om een goede garantieregeling te bieden voor klanten? De Pee reageert nuchter: „We zijn weliswaar al jaren lid, maar dan stoppen we met de Bovag. We gaan geen vreemde constructies aan de klant verkopen waar hij niet op zit te wachten.”