Groentrends in crisistijd

Groentrends zijn soms al in de mode- en interieurbranche te signaleren, getuige dit bloemetjesbehang uit de nieuwe collectie van Eijffinger. En natuurlijke uitstraling is belangrijk. Zo mogen kromme komkommers weer. Foto’s Eijffinger en Catalina Chica
2

De trends voor interieur en tuin in 2010 worden volgens modedeskundigen bijna geheel bepaald door de crisis. De ontstane onzekerheid en het wankelende vertrouwen doen ons terugtrekken in een gezellige, veilige omgeving in en om het huis. Terug naar die goede oude tijd.

Een trend geeft aan in welke richting de vraag naar producten zich beweegt. Een trend is een geleidelijke verschuiving in de markt die korter of langer standhoudt. Door vroegtijdig een trend waar te nemen en daarop in te spelen, kun je als producent en verkoper daar je voordeel mee doen. Niet alle trends breken door, soms ontstaat er iets wat op dat moment onvoldoende aanspreekt bij een breed publiek.

Om trends snel te kunnen signaleren, moet je verder kijken dan je eigen sector, want alles is met elkaar verbonden. Zo is nu op mode- en interieurbeurzen en in modetijdschriften te zien dat groen heel erg in is. Er duikt daar bloemetjesbehang op en gordijnen met planten- en dierfiguren. Planten en bloemen worden heel breed toegepast, zelfs op auto- en techniekbeurzen.

De vraag naar oude bekende potplanten zoals cyclaam, geranium, begonia zal toenemen, vaak in fris gekleurde ompotten voorzien van stippen of ruitjes. Het hoeft niet altijd puur natuur te zijn, als het maar een natuurlijke uitstraling heeft. Beeldjes van dieren en kunstbloemen zijn ook in trek. Bloemen en planten met een ecomerk en verpakt in natuurlijk materiaal worden steeds populairder.

Eetbare tuin

In de tuin verschijnen meer planten, grotere plantenbakken en andere borderbeplantingen. Gras en groen keren terug en strakke, bestrate oppervlakten verdwijnen. Siergrassen blijven in, want die geven een natuurlijk beeld.

Niet veel mensen beschikken over een moestuin, maar het verlangen naar groente uit eigen tuin groeit. De verkoop van kruiden, groente en vrucht dragende planten zoals tomaat en paprika in bakken of zakken met grond neemt toe. Er is altijd wel een plekje te vinden om ze neer te zetten of onderdeel te laten vormen van de siertuin.

Er is meer vraag naar biologische producten en wat er wordt aangeboden moeten ook een natuurlijke aanblik hebben. Zo mogen kromme komkommers weer en verkopen planten beter in een houten kistje dan in een plastic bak. Terracotta potten zijn in en die mogen best een beetje groene aanslag vertonen.

Binnen een heersende mode zie je meestal een paar duidelijke hoofdlijnen met daaromheen allerlei variaties. Gele en witte bloemen zijn in, maar alle groentinten en felle pastelkleuren krijgen ook meer belangstelling. Er is een hang naar romantiek, maar die kan zich klassieke én bohemienachtige vormen aannemen.

Vetplanten

Er zijn kopers met een dikke portemonnee terwijl anderen het met een minimumloon moeten doen. Daar wordt door de handel op ingespeeld door producten aan te bieden voor een bepaald segment van de markt. Het assortiment siergewassen is bijzonder groot en variabel. Op het ene moment kiest de consument massaal voor groene bladplanten en een paar jaar later zijn het voornamelijk bloeiende planten. Nu komt er meer vraag naar vetplanten, bladplanten met getekende bladeren, kleine groene plantjes en hangplanten.

Bij de bloeiende planten komen oude, bekende potplanten terug, maar meestal wel met een ander bloemetje en in een pot met een frisse kleur, hoewel wit meer zal worden gezien.


GROEN – Groen, een oude trend uit 1970, komt weer terug. Veel groene planten staan vaak in een witte omgeving. Hangplanten, maar ook Ficus, Asparagus en succulenten –vetplanten– krijgen een plek in een omgeving die eenvoudig en natuurlijk aandoet. Gecombineerd met natuurlijke materialen als hout, kleipotten, bakken en schalen met veel kleine plantjes moet het de uitstraling krijgen van natuurlijk en landelijk. Planten met getekende bladeren passen goed in deze stijl.

HUMOR – In deze tijd van recessie wordt humor belangrijk. Humor spreekt niet over angst en bedreigingen, maar over hoop en toekomst. Hierbij speelt de kleur geel een belangrijke rol, een kleur die hoop en geluk moet symboliseren. Gele bloemen of bloemen met een geel hart passen goed in deze trend, ook gecombineerd met roze of andere kleuren. Stippen en ruitjes verschijnen op potten en vazen. Ronde vormen zetten de toon. Het telen van eigen groente is eveneens onder deze hoopvolle humortrend te scharen.

PUUR – Puur staat voor het gebruik van oude potten en vazen met daarin enkele elegante bloemen. Plantjes zien eruit alsof ze zo uit de tuin of de natuur komen. Bijvoorbeeld een primula in een oude stenen pot. Bij gelegenheden als moederdag kun je een pot met bloeiende klaver geven of andere symbolen van liefde, geluk. Je kunt ook een symbool aan een nieuw product verbinden, door er een andere fantasienaam aan te geven. Noem enkele lelietjes-van-dalen in een papieren hoesje bijvoorbeeld ”een bosje geluk”.

DROOM – Bloemen in zachte kleuren: roze, lila, blauw, fantasierijk geschikt. Verschillende vaasjes bij elkaar met daarin overwegend dezelfde bloemen. (Gedroogde) bloemen en takjes kunnen ook zo geschikt worden dat ze de indruk geven van een warm nestje. Enkele bloemblaadjes of een losse bloem bij een vaas met daarin dezelfde bloemen geven een speelse sfeer. Een weckpot of een oude fles als vaas gebruiken past in deze trend. Bloemen en potplanten met een romantische uitstraling (roos, anjer, pioen, begonia, azalea, hortensia) doen het goed.

HOLIDAY – Een stijl die een vakantiegevoel geeft en past bij hen die af willen wijken van het gangbare. Hangplanten en veldbloemen in de kleuren lila en paars typeren deze trend, net als exotische bloemen in uitheemse vazen en potten. Geur speelt in deze trend ook een rol. Een oude koffer met daarin een paar planten of een boeket bloemen kunnen het vakantiegevoel nog versterken.