„Visser is verplicht om hulp te bieden aan vluchteling op zee”
Een recordaantal van ruim 28.000 migranten is in 2021 het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk overgevaren, een verdrievoudiging ten opzichte van 2020.
Dat bleek dinsdag uit een analyse van overheidsgegevens door buitenlandse persbureaus.
Ook Nederlandse vissers merken dat op zee. De cijfers verbazen de brancheorganisaties VisNed en de Nederlandse Vissersbond dan ook niet. Ze krijgen steeds vaker meldingen van hun leden dat ze bootjes met vluchtelingen zien.
Hoe vaak dat precies voorkomt, houden ze niet bij. „Vluchtelingen in kampen bij het Franse Calais hebben een tijd geprobeerd naar Engeland over te steken in vrachtwagens of op veerboten”, zegt Geert Meun, secretaris van VisNed. „Maar door strenge controles kan dat niet meer. Daarom proberen mensen nu via rubberbootjes in Engeland te komen.”
Smokkelaar
Vissers weten goed hoe ze moeten handelen als ze een vluchtelingenboot zien, zegt Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond. „We hebben al onze leden daarover voorgelicht. Het is belangrijk de autoriteiten te waarschuwen, want als een visser zelf mensen ergens aan land zet, kan hij worden gezien als de smokkelaar.”
Meun: „Als er sprake is van een noodsituatie, zijn de vissers verplicht om hulp te bieden. Dat weten ze en dat zullen ze ook doen.” Als de weersomstandigheden het toelaten, stappen de vluchtelingen over op een boot van de kustwacht zodra die is toegesneld. Soms betekent hulp bieden dat een visser vluchtelingen op zijn schip neemt. „Dat gebeurt een paar keer per jaar”, zegt Meun.
„Als een schipper er zeker van is dat de mensen in het bootje buiten levensgevaar zijn, kan hij ook ernaast blijven liggen. Maar als je een boot vol in nood verkerende vluchtelingen ziet, mag je sowieso niet zomaar doorvaren”, voegt Nooitgedagt toe. Meun: „De vluchtelingen helpen is niet alleen een plicht die je hebt als zeeman, maar ook als mens.”
Grote nadelen ondervinden vissers niet van de vluchtelingenstromen, zegt Meun. „Soms ontstaan er gevaarlijke situaties omdat de rubberbootjes niet op de radar te zien zijn. Daarnaast zijn er meer scheepsbewegingen, omdat de kustwacht alerter is. Echte overlast is niet aan de orde. De crisis is dat zoveel mensen op de vlucht zijn. Dat is enorm schrijnend.”