Duitsland voert in 2021 brede CO2-heffing in
Duitsland gaat in de nieuwe klimaatplannen een CO2-heffing op benzine, diesel, stookolie en aardgas invoeren. Dat is een van de uitkomsten van een urenlang overleg van de Duitse regeringspartijen CDU van bondskanselier Angela Merkel en de SPD van vicepremier Olaf Scholz. De CO2-belasting wordt vanaf 2021 gefaseerd ingevoerd.
Benzine en diesel worden in eerste instantie ongeveer 3 cent duurder. In de tweede fase vanaf 2026 komt er nog een verhoging van 9 tot 15 cent per liter. Het moet verrekend worden met de handel in emissierechten, een maatregel waaraan ook de aardoliemaatschappijen zich hebben gecommitteerd.
De nieuwe klimaatplannen kosten in totaal meer dan 54 miljard euro en moeten ervoor zorgen dat Duitsland de doelen voor 2030 haalt. De coalitie wil geen nieuwe schulden aangaan voor de financiering van het klimaatpakket. Duurzame alternatieven in het verkeer en voor verwarming van huizen moeten een impuls krijgen.
„We komen met meerdere prikkels zodat mensen in hun doen en laten meer verantwoordelijkheid voor het klimaat kunnen nemen”, zei Merkel. „Wij geloven dat deze doelen haalbaar zijn.” Vicepremier Scholz noemde de vele klimaatdemonstraties wereldwijd een wake-up call. „We hebben in het verleden niet genoeg bereikt. Dus handelen we nu met meer overtuiging.”
In de Duitse plannen worden nieuwe verwarmingsinstallaties op basis van stookolie vanaf 2025 afgeschaft. Oude verwarmingsketels kunnen ingeruild worden voor nieuwe, met een korting die oploopt tot 40 procent. De prijs van ecostroom moet omlaag en het aandeel opgewekte stroom van windmolens op zee moet met meer dan de helft omhoog.
De prijzen van treinkaartjes voor lange trajecten moeten met 7 tot 19 procent omlaag en vliegtuigen krijgen vanaf januari 2020 een hogere belasting voor starts op Duitse luchthavens. Ook komt er een extra subsidie op elektrische auto’s die minder dan 40.000 euro kosten.