Klachten over radiospotje Week van het Leven
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) zijn de afgelopen dagen klachten binnengekomen over een radiocommercial over abortus van de organisaties achter de Week van het Leven. Dat bevestigde zegsvrouw Kirsten van Kleeff van de RCC donderdagmorgen desgevraagd. Tot donderdagmorgen betrof het tien klachten.
In een van de radiospotjes vraagt een man: „Wanneer begon jouw hart te kloppen?”
Waarna een vrouw zegt: „Als je weet dat een babyhartje al na drie weken klopt, besef je dat abortus een hartje stopt.” Luisteraars worden verwezen naar de site van de Week van het Leven.
Klagers bij de RCC vinden dat het spotje misleidend is of strijdt met goede smaak en fatsoen. „Een van de klagers stelt bijvoorbeeld dat het gewoon niet correct is dat het hartje na 21 dagen klopt.”
Het secretariaat van de RCC zal in eerste instantie de klachten in behandeling nemen. Onduidelijk is of er een zitting over de zaak komt.
Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van de nieuwssite NU.nl suggereerde woensdag in het programma De Ochtend op Radio 1 dat de afzender van de reclame onduidelijk is. „Stel dat je vijftien ben en je bent ongewenst zwanger. Je luistert naar Radio 1. Dan kun je misschien denken: Is die reclame van de overheid? Is dit iets officieels?”
RCC-zegsvrouw Van Kleeff zegt dat de afzender van de reclame in het spotje wordt genoemd.
Achter de Week van het Leven, die deze week wordt gehouden, zitten onder meer de politieke partijen ChristenUnie en SGP en organisaties als NPV, VBOK en Schreeuw om Leven.
Van maandag 4 december tot en met zaterdag 9 december worden er op de zenders NPO1, NPO2 en SkyRadio dagelijks spotjes uitgezonden, meldt de organisatie achter de Week van het Leven.
Hartje
VBOK-directeur Alderliesten zei donderdag namens de organisaties achter de Week van het Leven dat het „interessant” is dat er „wordt gereageerd op radiocommercials.” Alderliesten: „Dat het hartje van een ongeboren menselijk leven al na 21 dagen klopt, is wetenschappelijk bewezen. De website van de Week van het Leven verwijst naar de wetenschappelijke bronnen.
Over goede smaak en fatsoen valt natuurlijk te twisten.”
Hij zegt „graag” met de klagers in overleg te willen. „Wat raakt hen dat ze deze stap zetten? Abortus is vaak een gevoelig onderwerp. Er kunnen werelden van spijt, schuld, schaamte en stevige overtuigingen achter schuil gaan. Daarom is er meer dan een prikkelende bewustwordingscampagne op de radio. We bieden ook hulp aan vrouwen. Tijdens een onbedoelde zwangerschap en ook na een abortus willen we er voor hen zijn.”
Het is nog maar de vraag of de Reclame Code Commissie de klachten ontvankelijk verklaart, stelt Alderliesten.