Duitsland: Facebook verzamelt te veel info
Facebook misbruikt zijn dominante marktpositie door ook op andere websites informatie te verzamelen. Dat vindt de Duitse concurrentiewaakhond, het Bundeskartellamt. De dienst wil daarom dat Facebook de praktijk aan banden legt.
Als ergens op een site een like-knop staat, gaan de gegevens over de bezoekers van die site automatisch naar Facebook. Die informatie wordt samengevoegd met informatie die Facebook op zijn eigen platforms heeft verzameld. Zo krijgt Facebook een nauwkeurig beeld van iemands hobby’s, voorkeuren en leefpatronen. Aan de hand daarvan kan Facebook heel gericht advertentieruimte verkopen. De bezoekers wordt echter niet om toestemming gevraagd.
Facebook moet niet alleen het verzamelen aan banden leggen, maar ook het samenvoegen van die verzamelde informatie met zijn eigen data. Dat mag pas als gebruikers expliciet toestemming hebben gegeven en ze moeten de mogelijkheid hebben om zonder gevolgen te weigeren, aldus het Bundeskartellamt.
Facebook moet binnen vier maanden aangeven hoe het de problemen wil oplossen en moet binnen twaalf maanden zijn gedrag veranderen.