Consument

Zoe zoekt over de grens vergeefs naar laadstations

Nu elektrische auto’s grotere batterijen krijgen en dus langere afstanden kunnen afleggen, breiden de mogelijkheden voor een rit naar het buitenland zich uit. De proef op de som: instappen in de Renault Zoe en 500 kilometer Frankrijk in.

Tony Vos
26 January 2018 17:03Gewijzigd op 16 November 2020 12:29
Groen en blauw: alles lijkt correct te werken. beeld Tony Vos
Groen en blauw: alles lijkt correct te werken. beeld Tony Vos

De nieuwe Renault Zoe heeft een realistische actieradius van 250 tot 300 kilometer. Een Tesla, die tegen de 500 kilometer ver rijdt, kan om de paar honderd kilometer in Europa rekenen op een uitgebreid en groeiend netwerk van snellaadstations. Daar hoeft de auto maar aan gekoppeld te worden en het laden gaat meteen van start. Die laadstations staan inmiddels langs de grote, doorgaande snelwegroutes, zodat de Zwitserse Alpen of de Franse zuidkust probleemloos kunnen worden bereikt.

Maar auto’s als de vernieuwde Renault Zoe en Opel Ampera-e halen ook serieuze afstanden, zodat een buitenlandrit prima mogelijk is. Althans, zolang er langs de route maar voldoende en betrouwbare laadpunten te vinden zijn. In Nederland komt de gebruiker van een elektrische auto met de mogelijkheid van snelladen (22 kW of meer) feitelijk overal.

Maar die vrijheid houdt aan de grenzen van ons land ineens op. De beschikbaarheid van snelladers in België is in elk geval uitermate bedroevend. Een eind onder Luik, bij de afslag Manhay, staat één lader van Allego en daarna is het tot aan de grens met Luxemburg wel bekeken. Het nieuwe Van der Valk Hotel bij Arlon heeft een uitgebreid Tesla-laadcentrum, maar een snellader voor andere elektrische auto’s ontbreekt en is juist daar erg nodig.

Instabiel

De laadpalen bij IKEA op de grens van België/Luxemburg gaan slechts tot 11 kW, maar gebruik ervan is wel gratis tijdens openingsuren. Aan de overkant bij McDonald’s staan 22 kW-laders, waar je tegen betaling kunt laden. Helaas blijkt tijdens twee bezoeken de laadspanning van exploitant BlueCorner te laag en instabiel, waardoor de boordelektronica van de Zoe het laadproces afsluit. De minuten dat het laden wél lukt, haalt de laadpaal tussen de 25 en 80 procent van de beloofde 22 kilowatt.

In Frankrijk begint het aanbod snellaadpalen langs de doorgaande snelwegen zoetjesaan te groeien. Vooral provider Corri-door/Sodetrel, onderdeel van de Franse elektriciteitsmaatschappij EDF, is hier actief en heeft een netwerk aangelegd met onderlinge afstanden van maximaal 80 kilometer. Dat stemt tot tevredenheid en zou het een chauffeur zelfs mogelijk moeten maken om flinke afstanden af te leggen met elektrische auto’s met een beperkte batterij-inhoud.

Laden op twee Corri-door-plekken, waarvan op één plaats twee keer op verschillende dagen, verklapt een vreemde tariefstelling. Gelukkig kunnen klanten van de Nederlandse provider NewMotion met hun laadpas bij alle palen van Corri-door laden en volgt de rekening later. Maar de drie keer dat we bij Corri-door laden, komen er drie totaal verschillende tarieven per kW op de factuur. Dit varieert van 0,57 via 0,97 tot zelfs 1,46 euro. En dan te bedenken dat de duurste kilowatts in Nederland, die van Fastned, onder de 50 eurocent blijven.

Betalen per tijdsduur

Toch maar eens uitzoeken hoe dat kan. NewMotion meldt dat bij de Franse laadpalen van Corri-door niet per kW, maar per tijdsduur wordt geladen. Als de palen optimaal leveren moet dat nauwelijks verschil uitmaken, maar dat blijkt in de praktijk niet het geval. In die drie keer laden varieert het aantal kW per uur van 24,7 kW tot een schamele 9,35 kW. En dat terwijl Corri-door op de eigen site meldt dat de lader 43 tot 50 kW moet geven. In dit geval haalt de apparatuur slechts 57 tot een schandalige 21,7 procent van de beloofde capaciteit. En de klant betaalt vrolijk per tijdseenheid. Daarvoor geeft de exploitant een verklaring. Pr-manager Emanuel Vaille: „We willen voorkomen dat mensen hun auto te lang aan een laadpaal laten hangen. Als de klant per tijdsduur betaalt, betaalt hij dus ook als de kabel verbonden is maar de batterij al vol is.”

Dat klinkt als een prima principe, maar dan moeten de laadpunten wel optimaal werken. Bovendien zal iemand die een elektrische auto langs de snelweg oplaadt in de meeste gevallen zo snel mogelijk weer verder willen. Nu is het zo dat hoe slechter Corri-door presteert, hoe hoger de prijs per kilowatt. Raar.

Verklaring blijft uit

Vaille kan de slechte prestaties niet verklaren. Wellicht was er een defect? Hij verwijst door naar collega Sodetrel, die over de techniek gaat. Iedereen lijkt naar elkaar te wijzen. Een logische verklaring blijft uit.

De (wan)prestaties van het laadnetwerk zorgen er op dit moment voor dat het betrouwbaar gebruik van elektrische auto’s flink wordt beperkt. Want het eerder genoemde snellaadstation in België haalt slechts een goede 50 procent van de beloofde capaciteit. Dit probleem beperkt het verder uitrollen van elektrisch rijden ernstig. Kopers die overwegen een elektrische auto aan te schaffen, zullen zich nog wel twee keer bedenken. Jammer! Overigens, de ervaringen met het Nederlandse Fastned zijn stukken beter. Daar wordt doorgaans minimaal 80 procent gehaald. Maar ook bij Fastned komt het voor dat de apparatuur weigert en dat laden helemaal niet mogelijk is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer