Lachgas, altijd en overal verkrijgbaar
Wil je als scholier een vrolijk avondje met lachgas, kijk dan op Facebook. Daar bieden tal van leveranciers met namen als Lachgas 4You en de Lachgas Koerier de gaspatronen en bijbehorende ballonnen aan. Bezorging tot aan de voordeur. Maar je kunt ook gewoon naar een winkel of je koopt een doosje patronen vanuit een kofferbak.
Steeds meer jongeren en jongvolwassenen gebruiken het lachgas als roesmiddel. Het wordt geïnhaleerd uit een ballon gevuld met lachgas uit patronen die eigenlijk zijn bedoeld om slagroom uit een cilinder te kunnen spuiten.
Het kabinet wil maatregelen. Het denkt aan een leeftijdsgrens van 18 jaar en een maximum aan het aantal lachgaspatronen dat mag worden verkocht aan een klant.
De meeste jongeren die weleens lachgas hebben gebruikt, vonden het leuk om mee te maken. Zij spreken in termen van: ‘beetje space’, of ‘lacherig met vrienden’, staat in het maandag verschenen onderzoek Roes met een luchtje van het Trimbos-instituut en het Bonger Instituut van de Universiteit van Amsterdam.
Het risico op ernstige gezondheidsklachten lijkt gering, maar gebruikers noemden wel degelijk negatieve effecten, zeggen de onderzoekers. Lachgasgebruik kan leiden tot hoofdpijn, duizeligheid en tintelingen van handen en voeten. Maar ook noemen gebruikers verwardheid, misselijkheid en de hunkering om opnieuw te gebruiken.
„Ik heb liever niet dat minderjarigen bij mij patronen bestellen”, zegt de man achter Lachgas 4You die in Den Haag en Rotterdam actief is. „Jongeren hebben volgens mij een groter risico op gezondheidsklachten. Ik heb daarom het liefst goedkeuring van de ouders”, aldus de verkoper die verder anoniem wil blijven. „Maar ja, als ze het bij mij niet krijgen, gaan ze naar een ander.”
Een verbod is lastig. Lachgas is geen geneesmiddel, noch een drug. Het valt onder Warenwet. „ Je moet de beschikbaarheid terugdringen. Ga in gesprek met de aanbieders”, zegt Ton Nabben van het Bonger Instituut. Volgens hem is er grote slag te maken bij de groothandel. „Je zou afspraken kunnen maken om de gaspatronen met minder grote displays te presenteren. Of leg quota aan voor het aantal patronen per klant.”
Uit het onderzoek blijkt overigens dat winkeliers vaak zelf al de grens van 18 jaar stellen. Dat gebeurt onder meer bij filialen van Blokker die paal en perk zijn gaan stellen aan de verkoop. „Ze limiteren de maximale hoeveelheid en kiezen voor een minder zichtbare presentatie van het aanbod”, aldus het onderzoeksrapport.