Richt je in gesprek met moslims op de vraag: wie is Allah?
Betogen dat Allah de god van de antichrist is, helpt christenen niet bij hun pogingen om moslims met het Evangelie in aanraking te brengen, reageert ds. W. C. Polinder.
Om de zoveel tijd komt de vraag naar boven of Allah dezelfde zou zijn als de God van de Bijbel. Ds. Maaijen beantwoordt deze vraag met een stevig nee (RD 26-1). Allah zou de god van de antichrist zijn. Dat zijn nogal forse woorden, die ons mijns inziens niet zo veel verder helpen in onze contacten met moslims.
Ik heb het voorrecht gehad om jarenlang als zendeling te wonen en te werken onder moslims in West-Afrika. In de stamtaal die deze mensen spraken, was er maar één woord voor God: Allah. Het was absoluut niet moeilijk om met moslims in gesprek te komen over Allah, de Schepper van hemel en aarde, Degene Die ons leven leidt, Degene aan Wie we na ons sterven verantwoording hebben af te leggen van ons leven. Dat geloofden we beiden; dat was ook geen punt van discussie. Zoals dr. A. H. van Veluw schrijft (RD 1-2), was Allah voor ons een ‘titelterm’ waarmee het hoogste Wezen werd aangeduid. De vragen waar het werkelijk in de gesprekken tussen moslims en mij om ging, waren: „Wie is Allah eigenlijk?” en: „Kennen we Allah werkelijk?”
Strikvraag
Voor een moslim zijn er vier heilige boeken: de Taureta (de vijf boeken van Mozes), de Zabura (Psalmen van David), de Indjila (het Evangelie over Isa (Jezus)) en de Koran. Men gelooft dat de Koran de uiteindelijke openbaring van Allah is. Toch staat er in de Koran dat er licht en wijsheid zit in die andere heilige boeken. Onze missie was en is om onderwijs te geven vanuit de Taureta, de Zabura en de Indjila. Veel moslims kennen de namen van deze heilige geschriften wel, maar niet zozeer de inhoud. Op deze manier probeerden we de ‘titelterm’ Allah te vullen met de Bijbelse openbaring van God in Jezus Christus.
Colin Chapman stelt in zijn nog altijd lezenswaardig boek ”Kruis & halve maan” dat de vraag of de god van de islam dezelfde is als de God van het christendom, een soort strikvraag is. Het is een vraag die je niet zomaar met een simpel ja of nee kunt beantwoorden. Volgens hem kun je beter drie deelvragen stellen.
Is het godsbeeld van de christen hetzelfde als het godsbeeld van een moslim? De meeste christenen zullen deze vraag met nee beantwoorden.
Vruchtbaar
Zijn er overeenkomsten tussen het godsbeeld van de christen en het godsbeeld van de moslim? De meesten zullen deze vraag met ja beantwoorden.
Zijn er voldoende overeenkomsten tussen het godsbeeld van de christenen en het godsbeeld van de moslim om hetzelfde woord voor God te gebruiken? De antwoorden op deze belangrijke vraag zullen uiteenlopen.
Zelf ben ik, onder andere vanwege genoemde praktische redenen, geneigd om de laatste vraag met ja te beantwoorden. Daarmee zeg ik niet dat er geen wezenlijk verschil is tussen Allah en de Heere God. Daarmee zeg ik ook niet dat er meer overeenkomsten zijn dan verschillen tussen het godsbeeld van christenen en moslims; integendeel. Maar de overeenkomsten die er zijn, zijn voor mij van zodanig belang dat ik geen moeite heb met het gebruik van de naam Allah in gesprekken met moslims. Zeker als er in die taal maar één woord voor God is, namelijk Allah.
Hoe kun je anders de Bijbelse boodschap delen met moslims? Stel dat je in de eerste gesprekken zegt dat Allah de god van de antichrist is, dan sla je daarmee toch gelijk het gesprek dood? Veel vruchtbaarder is het om met elkaar in gesprek te gaan over de vraag die daaronder ligt: wie is Allah?
Deed Paulus dat ook niet op de Areopagus (Handelingen 17)? Hij gebruikte het woord ”theos” zowel voor de „onbekende God” (Hand. 17:23) als voor de God Die Jezus Christus uit de doden opwekte (Hand. 17:30-31). Anders gezegd, hij vulde de woorden ”onbekende God” in met Bijbelse inhouden.
De auteur is predikant van de hervormde gemeente te Kamperveen.