Recensie: Bart Jacobs speelt Bachs beste leerlingen
Je hoort weleens dat Bach niet kapot te krijgen is; zelfs matige uitvoeringen op een slecht instrument laten altijd iets doorschemeren van de grootsheid van de composities.
Bij deze cd zou je kunnen zeggen dat het omgekeerde het geval is: een uitmuntende organist speelt op een bijzonder fraai orgel composities van Bachleerlingen. Daar zitten juweeltjes bij, maar het blijkt toch zo goed als onmogelijk om echt uit de schaduw van de meester te geraken.
Bart Jacobs, organist van de kathedraal te Brussel en vaste bespeler van het hier bespeelde orgel te Bornem, is een warm pleitbezorger van deze muziek. Een prachtig, delicaat toucher wordt gekoppeld aan zeer muzikaal spel en uitstekend orgelgebruik. Het nieuwe Thomasorgel in Bornem is een bescheiden instrument, dat door zogenaamde ”wisselregisters” (registers die op beide manualen te gebruiken zijn) toch een keur aan mogelijkheden heeft. De fraaie akoestiek van de St.-Leodegariuskerk en de uitstekende opname van Marien Stouten verhogen het luisterplezier nog eens.
Hoogtepunten? Krebs Praeludium in C, dat zwaar schatplichtig is aan Bachs Toccata in dezelfde toonsoort, heb ik niet eerder zo overtuigend gehoord. De variaties op ”Vom Himmel hoch” van Kirnberger (waar zou hij dat idee vandaan hebben?) zijn in deze uitvoering ook zeer de moeite waard. Drie fuga’s van Bachs oudste zoon, Wilhelm Friedemann, sterken mij in de veronderstelling dat de ”acht kleintjes” weleens van hem zouden kunnen zijn. Carl Philipp Emanuel is vertegenwoordigd met de spannende variaties op ”Folie d’Espagne”.
Maar het is toch vooral het briljante spel van Jacobs dat mijn aandacht vast blijft houden.
Bachs beste leerlingen / Les meilleurs élèves de Bach – Bart Jacobs – Thomas Orgel 2013 Bornem; Animato (AMP 11318); € 19,95; www.animato.nu
J. L. Krebs
J. P. Kellner
J. Chr. Kittel