De e-bike van Jan Willem van Utrecht
Eigenlijk heeft rijwielspecialist Jan Willem van Utrecht (30) uit Bodegraven twee lievelingsfietsen: een elektrische, splinternieuwe Goldliner en een gewone Gazelle Trimmer uit de vorige eeuw.

„Voor korte tochtjes in het dorp pak ik het liefst een oude Gazelle.” Van Utrecht loopt naar het achterste gedeelte van zijn fietsenzaak in het centrum van Bodegraven en pakt een Gazelle Trimmer. „De tweedehands fietsen zijn helemaal uit elkaar gehaald en nagekeken. Zo’n Gazelletje fietst weer helemaal prima.”
Voor de wat langere afstanden pakt Van Utrecht liever een elektrische Goldliner. Hij haalt er een uit de showroom. „Kijk, dit is een volledig handgemaakte, Nederlandse fiets. Alleen kenners zien dat hij een elektrische aandrijving heeft.”
Volgens Van Utrecht is de Goldliner een van de weinige e-bikes waarmee je ook ver kunt fietsen zonder de elektromotor in te schakelen. „Mijn vrouw wil in de zomer nog wel eens een stevige fietstocht maken. Als ik de hele dag heb gewerkt, ben ik moe en vind ik het heerlijk om na 20 tot 30 kilometer een extra duwtje van de elektrische aandrijving te krijgen.”
Van Utrecht verkoopt momenteel veel e-bikes. „Ik merk dat de verschillen tussen rijk en arm groter worden. Ik verkoop fietsen van 100 tot 4000 euro. Ondanks de crisis gaan er behoorlijk wat duurdere fietsen de deur uit, bijna allemaal elektrisch aangedreven. Daarnaast lopen de goedkope tweedehands fietsen als een trein. In het middensegment is het wat rustiger.”
Volgens de Bodegraver is de vraag naar betrouwbare gebruikte rijwielen groot. „Veel fietsenzaken doen niets met dat gegeven. Ze proppen de tweedehands fietsen in een schuur en doen er verder niets aan. Maar ik vind het leuk om ze goed op te knappen, op te poetsen en dan leuk te presenteren in een apart gedeelte van mijn zaak. Zo kan ik kwaliteit voor elke prijs leveren en dat werkt prima.”