Bakfiets neemt stress weg
De bakfiets was ooit het vervoermiddel van de bakker en de melkboer. Daarna gebruikten de hippies hem graag. De laatste jaren ontdekken jonge ouders de modern vormgeven bakfiets als ideaal en veilig vervoermiddel voor de kinderen.
Een zaterdagmorgen in Doorn. Op de parkeerplaats voor het kantoor van Babboe staan tientallen ouders en jonge kinderen. Ze wachten op hun beurt om een bakfiets uit te proberen. Bakfietsproducent Babboe organiseert regelmatig proefritdagen. Er komen veel mensen op af. De driewieler is in.Het eerste rondje met de Babboe is wennen, vinden de meeste ouders. „Het sturen gaat heel anders”, roept een moeder. Een Babboemedewerker legt uit hoe het moet: „Blijf zelf recht op de fiets zitten. Ga met het lichaam niet scheefhangen. Ja, het rijdt niet zoals een tweewieler.”
Ouders
De Babboebakfiets is het idee van een paar ouders uit Doorn. Zij zochten een goedkope en veilige manier om hun kinderen te vervoeren. De bakfietsen die er al waren vonden zij te duur of niet praktisch, dus gingen ze zelf aan de gang. „In anderhalf tot twee jaar tijd ontwikkelden zij de Babboebakfiets. In maart 2007 brachten zij het eerste exemplaar op de markt”, vertelt marketingmanager Carien Bardoel.
Fietsen moet leuk zijn, voor kind én ouder, zo is de filosofie van Babboe. „Het naar school brengen van het kroost is vaak een stressmoment voor ouders die dat met een tweewieler doen: een kind voorop, een kind achterop. De fiets valt soms bijna om. Met de Babboe is dat niet zo. Deze fiets staat stevig, ook bij het in- en uitstappen, en bezit een goede parkeerrem. De kinderen zitten veilig in de hoge bak en zien toch alles om zich heen. Ze vinden het gezellig in de Babboe.”
Het bedrijf ontwikkelt de bakfiets steeds verder door. Eerder dit jaar presenteerde het de bakfiets met elektrische trapondersteuning. Een oplossing voor vaders en moeders die een grotere afstand moeten overbruggen of in een heuvelachtig gebied wonen en toch een bakfiets willen rijden. Voor een flinke klim heeft de elektrische variant een heuvelversnelling die extra power kan geven. De accu is mooi weggewerkt onder de bagagedrager.
Opstapje
De Babboe-ontwerpers hebben meer slimmigheidjes in de bakfiets verwerkt. Bardoel: „Aan de zijkant van de bak zijn opstapjes voor de kinderen aangebracht. Wat doen kinderen? Ze stappen op een richeltje, op het spatbord en dan zo de bak in. Wij hebben op die plekken extra versterking aangebracht, zodat de lak er niet binnen korte tijd afgaat.”
De houten bak van de Babboe is standaard uitgerust met twee bankjes en vier veiligheidsriempjes, zodat er met gemak vier kinderen inpassen. „Ook een vriendje of vriendinnetje moet mee kunnen rijden.” Dat gaat goed, zo blijkt in de praktijk.
Voor de kleinsten heeft Babboe een zitje ontwikkeld, maar ouders die een van de bankjes omhoogklappen kunnen ook goed een Maxi-Cosi in de bak kwijt, terwijl twee kinderen het andere bankje gebruiken.
Hoe slaagt Babboe erin de prijs relatief laag te houden? De Babboe zonder trapondersteuning kost 749 euro, met elektrische motor 1499 euro.
„De bakfietsen worden in China gemaakt. Daarmee besparen we veel. Of we desondanks de kwaliteit voldoende kunnen garanderen? Zeker, we hebben daar onze eigen kwaliteitscontroleurs. We zijn scherp op het laswerk en staan niet voor niets garant voor ons product.”
Verder bespaart Babboe op de kosten door de klanten veel zelf te laten doen. Bardoel: „De oprichters van Babboe hebben gezegd: Waarom kunnen we de afmontage niet door de klant laten doen? Wie een Babboe bestelt, krijgt drie pakketten mee en met een handleiding zet je de bakfiets zo in elkaar. We hebben nog maar één keer een klant gehad die zei dat we de pakketten weer konden komen afhalen, omdat het hem niet lukte.”
De elektrische bakfiets is nog niet als bouwpakket te krijgen. „Die fiets is wat ingewikkelder, maar op korte termijn zal het wel mogelijk zijn. De handleiding daarvoor is al klaar.”
Verder blijven de kosten van de Babboe laag doordat veel kopers de Babboe meenemen vanaf de proefritdagen. „Dat bespaart bezorgkosten. En tot slot, we verkopen de fietsen direct aan de klant, via internet en op de proefritdagen. Er zit geen fietsendealer tussen die ook zijn marge wil hebben.”
Er zijn ook tweewielers met een bak. Wat is het voordeel van een bredere driewieler?
„Tweewielers zijn minder stabiel en de bak is kleiner. Voor mensen die lange afstanden willen fietsen bezitten tweewielers ongetwijfeld een voordeel: ze geven minder weerstand. Echter, veel mensen die een proefrit maken met de Babboe constateren dat die veel lichter rijdt dan gedacht, ook de uitvoering zonder hulpmotor.”
Is de breedte van de bakfiets geen probleem? In het verkeer en in de schuur?
„Dat valt erg mee. Soms moet je de route naar school iets aanpassen, omdat twee paaltjes net te dicht bij elkaar staan. Medeweggebruikers worden ook wel eens verrast door de breedte.”
Soms past een bakfiets niet in een schuurtje, geeft Bardoel toe. „De fiets is 88 centimeter breed; veel schuurdeuren zijn 90 centimeter. Dat is krap. Er zijn klanten die de Babboe daarom buiten moeten stallen. Daarom verkopen we ook de bakfietspyjama, een beschermhoes.”
Honden
Babboe richt zich vooral op gezinnen, maar er melden zich steeds vaker andere gegadigden. „De bak wordt ook gebruikt voor het vervoer van honden. Er zijn altijd handige mensen die van de voorkant van de bak een deurtje of een loopplank weten te maken. Ook bedrijven zijn geïnteresseerd in de Babboe. De panelen van de bak lenen zich voor reclame en in de bak kun je veel vervoeren. Er is een stadsbakker die een Babboe heeft gekocht en zijn bestelauto heeft weggedaan. De broodjesservice voert hij nu uit met de Babboe. Veel gemakkelijker.” Zo’n transportfiets levert tevens een bijdrage aan de reductie van het CO2-probleem.
Een aantal gemeenten heeft al interesse getoond voor het fenomeen bakfiets, omdat ze het vervoermiddel als een goed alternatief voor de auto zien, vertelt Bardoel. „Zij denken door stimulering van de bakfiets het autoverkeer te kunnen terugdringen. De bakfiets is voor sommige ouders ook een alternatief voor een tweede auto.”
Parkeerplaats
Er moeten inmiddels enkele tienduizenden bakfietsen in Nederland rondrijden. Vooral in de grote steden is dat goed te merken. Bij sommige scholen, kinderdagverblijven en bibliotheken vullen bakfietsen op drukke tijdstippen de stoep. Soms leidt dat tot ergernissen.
Gemeenten signaleren het probleem ook. Een aantal wethouders heeft al maatregelen genomen. Zo staan er in Amstelveen sinds vorig jaar speciale borden die de bakfietsparkeerplaatsen bij de bibliotheek in het stadscentrum aangeven. Amsterdam kent ook bakfietsparkeerplekken. In Bussum hangen bakfietsparkeerborden bij scholen.
Meer merken
Babboe is niet het enige merk dat bakfietsen voor het vervoer van kinderen aanbiedt. Zo maakt ’t Mannetje (tmannetje.nl) speciale bakfietsen, net als bakfiets.nl, die verschillende varianten aanbiedt. Nihola (nihola.nl) maakt vooral bakfietsen voor het vervoer van twee kinderen in de bak. Tuktukbakfietsen (tuktukbakfietsen.nl) heeft verschillende varianten: van heel basic tot bakfietsen voor bedrijven. De Fietsfabriek (fietsfabriek.nl) is een andere bouwer. Verder zijn er nog Christiania Bikes (christiania.nl) en Kangaroo Bikes (kangaroobike.com). Gazelle heeft een tweepersoonsbakfiets, de Cabby. De prijzen voor bakfietsen variëren van enkele honderden euro’s voor de zeer sobere tuktukbakfiets tot boven de 2000 euro voor luxe uitvoeringen voorzien van allerlei accessoires.