Recessie te lijf met spaarpunten
Consumenten halen de broekriem aan door vaker te betalen met ooit gespaarde spaarpunten als Airmiles, Freebees en Rocks. Een op de vijf spaarders zegt vaker of veel vaker punten te gaan verzilveren.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Airmiles, waarvoor ook spaarders van concurrerende spaarprogramma’s zijn ondervraagd. Van de 1079 ondervraagden geeft 30 procent aan spaarprogramma’s en kortingsacties in deze economisch krappe tijden belangrijker te vinden.De KLM merkt al in de praktijk dat meer reizigers hun gespaarde Flying Blue Miles inzetten bij de aanschaf van vliegtickets.
Een KLM-woordvoerster: „Sinds begin 2008 is sprake van een stijging van 5 procent van het aantal ingewisselde Flying Blue Miles, in de laatste maanden van vorig jaar is deze stijging toegenomen tot 15 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007.”
Deelname
„Een op de vijf mensen is door de financiële crisis geïnteresseerd geraakt in deelname aan een spaarprogramma”, zegt directeur Henk Kok van Loyalty Maatschappij Nederland, de organisatie achter Airmiles. Volgens Kok is 65 procent van de consumenten tegenwoordig attenter op prijsacties; 33 procent verwacht meer promotionele prijsacties van winkeliers om het winkelend publiek te verleiden tot aankopen.
Een kwart van de respondenten is van plan minder geld uit te geven. „Dat geldt zowel voor spaarders als niet-spaarders”, citeert Kok uit het onderzoek van Airmiles.
Uit metingen concludeert de directeur van Airmiles dat consumenten aan de kassa’s van Kijkshop en Free Record Shop meer Airmiles dan voorheen uitgeven.
In Nederland sparen 3,1 miljoen huishoudens Airmiles. Gemiddeld hebben ze zo’n 8000 punten op de blauwe kaart, goed voor 80 euro. De punten worden bij aankoop direct op de kaart gezet.
De crisis zet ook de spaarders van Freebees aan het denken, zegt een woordvoerster van het spaarsysteem van BP en Sixt. „Mensen zullen eerder geneigd zijn de punten te verzilveren of opnieuw te gaan sparen. Zakelijke rijders met een tankpas van de zaak bijvoorbeeld zullen de spaarkaart tevoorschijn halen onder het motto ”spaar je niet, dan krijg je ook niets”.” Freebees heeft 600.000 tot 700.000 kaarthouders, die gemiddeld een tegoed van 35 euro verzilveren.
De 2 miljoen consumenten die Rocks sparen bij Super de Boer en Texaco verzilveren volgens Rocksdirecteur Jan Nelissen nauwelijks meer cheques dan voorheen.
Spaarpunten
Nelissen: „Onze spaarders krijgen bij 220 punten een cheque van 5 euro die ze bij wijze van spreken meteen besteden bij Blokker aan de overkant van de straat. Zo’n 95 procent van de Rocksvijfjes komt onmiddellijk terug. Dat is al een heel hoge respons, gelijk aan de Irischeque. Per jaar zijn dat er gemiddeld drie per klant en ik zie daarin nog geen toename. Wel ben ik erg benieuwd of de cijfers van januari zullen aantonen dat consumenten minder uitgeven en daarmee minder spaarpunten opbouwen dan vorig jaar.”