Personeel Air France en KLM bekijkt fusie
De ondernemingsraden van KLM en Air France bereiden zich voor op samenwerking tussen beide maatschappijen.
De raden hebben afspraken gemaakt over de vraag hoe ze de belangen van het personeel het beste kunnen behartigen. Dat maakte de ondernemingsraad (OR) van de KLM woensdag bekend.
De raden gaan bij een samenwerking samen proberen zoveel mogelijk banen te behouden. Bovendien willen ze zoveel mogelijk één lijn trekken. Verder gaan de raden bij een eventuele samenwerking allerlei praktische zaken aanpakken. Zo willen ze bijvoorbeeld computersystemen op elkaar afstemmen.
De KLM en Air France praten met elkaar over samenwerking die op de lange termijn tot een fusie kan leiden. De twee zijn nader tot elkaar gekomen nadat bekend werd dat het Amerikaanse Delta Air Lines (partner van Air France en Alitalia in het SkyTeam) wil samenwerken met KLM-partners Continental en Northwest (Wings-alliantie). De Nederlanders praten ook met British Airways.
Volgens de OR-voorzitter van de KLM, J. Bulters, praat de maatschappij vooralsnog alleen over ”codesharing” (het delen van vluchten op bepaalde bestemmingen) en het delen van de lounges op vliegvelden. De OR zegt dat de KLM wel met een andere maatschappij moet samenwerken om te overleven. Een fusie ziet de raad echter niet zitten. „Dan is de kans groot dat een ander dit bedrijf overneemt”, aldus Bulters.
Topman van Air France J. Spinetta zei woensdag tijdens een investeerdersbijeenkomst dat de KLM en de Fransen een aandelenruil overwegen. Op de vraag of de Franse overheid dan KLM-aandelen in handen zou krijgen, antwoordde hij: „Waarom niet?” De Nederlanders merkten echter op dat een aandelenruil nog lang niet aan de orde is.