„Jeruzalem is Joodse stad en blijft dat ook”
„De Joden waren al in Jeruzalem toen uw voorouders wijn dronken en pre-islamitische afgoden aanbaden.” Dat zei de Joodse politiek wetenschapper dr. Mordechai Kedar deze week in een door de Arabischtalige zender Al-Jazeera uitgezonden televisieshow.
De opmerking van dr. Kedar, die verbonden is aan de orthodox-Joodse Bar Ilan Universiteit in Ramat-gan, schoten de gastheer van de show, Jimal Rian, duidelijk in het verkeerde keelgat, zo berichtte de Israëlische nieuwsdienst IsraelNN.com donderdagmorgen. „Als u wilt praten over de geschiedenis”, zo gaf hij aan, „dan kunt u Jeruzalem niet uit de Koran verwijderen, en als we dit gesprek willen voortzetten, moet u de moslimreligie niet aanvallen.”Dr. Kedar antwoordde daarop dat Jeruzalem in de Koran niet eenmaal wordt genoemd. „Jeruzalem is een Joodse stad.”
Zijn Arabische gastheer wilde vervolgens een Koranvers citeren waarvan hij dacht dat Jeruzalem daarin wel degelijk voorkomt. „Maar halverwege stopte hij, toen hij zich realiseerde dat dit vers slechts verwijst naar „de verste plaats””, aldus de Israëlische nieuwsdienst.
Dr. Kedar: „Jeruzalem wordt in de Koran niet één keer genoemd. U kunt de Koran niet herschrijven in een uitzending van Al-Jazeera.”
Rian wierp hem verder voor de voeten dat het bouwen door Joden in Jeruzalem „een andere nagel aan de doodskist van de onderhandelingen met de Palestijnse Autoriteit is.” Waarop dr. Kedar in vloeiend Arabisch antwoordde: „Dit was onze hoofdstad 3000 jaar geleden al. We waren hier toen uw voorouders wijn dronken, meisjes levend begroeven en pre-islamitische afgoden aanbaden. Dit is onze stad en zal onze stad altijd blijven. We hebben uw toestemming niet nodig om er te bouwen. Jeruzalem behoort alleen aan de Joden.”
Zijn gastheer vroeg hem of deze vaststelling ook de basis vormt voor de Israëlische gesprekken met de Palestijnen. Dr. Kedar: „Mijn vriend, ik nodig u uit om naar Jeruzalem te komen, zodat u met uw eigen ogen kunt zien dat het een bloeiende stad is geworden nadat die tot 1967 onder Arabische zeggenschap had gestaan. Wij herbouwden de stad en openden haar voor christenen, moslims en Joden in gelijke mate - terwijl moslims andere religies doorgaans verbieden.”