Huishouden ontvangt wekelijks 36 folders
Nederlandse huishoudens zonder ’nee/nee-sticker’ kregen vorig jaar bij elkaar meer dan 12,5 miljard reclamefolders over zich uitgestort. Dat is 5,9 procent meer dan het jaar ervoor. Bedrijven gaven daar 666 miljoen euro aan uit, blijkt uit cijfers die dinsdag op de Nationale Dag van de Brievenbusreclame worden gepresenteerd.
Een gemiddeld huishouden ontvangt nu iedere week 36 folders in de bus, tien meer dan vijf jaar geleden. In de maand december waren het zelfs 46 folders in een week. We gaan gemiddeld 36 minuten in de week met de folders op schoot zitten, dat is een toename van zeven minuten ten opzichte van vijf jaar geleden.Het grootste deel van de mensen (42 procent) bekijkt folders voor de aanbiedingen, een steeds grotere groep leest ze puur voor de ontspanning (29 procent). Vooral jongeren relaxen graag met een reclameblaadje in de hand.
Een vijfde leest folders om zich te oriënteren op wat er allemaal te koop is. Acht op de tien mensen geeft aan blij te zijn wanneer een nieuwe stapel op de mat ploft. Zestien procent van de Nederlanders kan echt geen genoeg krijgen van aanbiedingen en nieuwe producten, de echte liefhebber bekijkt dan ook regelmatig folders op internet.
De deskundigen zijn het er niet over eens of het plafond aan het aantal folders al is bereikt.