Economie

Commercie en missie bijten elkaar soms

Commercie en de missie van een bedrijf bijten elkaar soms, zeker als de uitgangspunten van die missie zijn gestoeld op de Bijbel.

Redactie economie
23 May 2008 21:37Gewijzigd op 14 November 2020 05:53

Dat betoogde André van Stuijvenberg van internetprovider Kliksafe vrijdag op de algemene ledenvergadering van vakorganisatie RMU. „Steeds meer klanten vragen om toegang tot de fimpjes van YouTube. Grote vraag voor ons als commercieel bedrijf is: staan we dat toe of niet? Wil je geen klanten verliezen, moet je dan knabbelen aan je identiteit door de filtercriteria aan te passen? Dat zijn grote dilemma’s.”Het thema van de RMU-bijeenkomst in Veenendaal, die zo’n honderd belangstellenden trok, was ”Ondernemen en dilemma’s: uitdaging voor werkgevers én werknemers”. Volgens Van Stuijvenberg is het lezen van een stukje uit de Bijbel in de middagpauze geen dilemma. „Maar wat doe je met een product dat nog niet helemaal is uitontwikkeld? Kun je dat al verkopen? Het is onze ervaring dat klanten veel verwachten van identiteitsgebonden organisaties als de onze.” Aan de andere kant: „Het leven voor Gods aangezicht is heel belangrijk. Dan ga je veel dilemma’s anders bekijken.”

Peter van der Vlies, algemeen directeur van internetaanbieder Solcon, schetste de groei van zijn bedrijf in de afgelopen twaalf jaren. Solcon heeft nu 130 mensen in dienst, van wie 15 in Roemenië. Van der Vlies verwacht dat de buitenlandse vestiging zal uitgroeien naar 100 mensen.

De dilemma’s van de Solcondirecteur liggen vooral op het menselijke vlak. „Als ik al slapeloze nachten heb, dan is dat omdat het een kwestie betreft aan de personeelskant.” Hij wil het beste uit mensen halen, voelt zich „talentmanager”, „maar er moeten vooral prestaties worden geleverd.”

Tijdens het middagdeel van de huishoudelijke vergadering werd bekendgemaakt dat de RMU een positief jaarsaldo van 68.000 euro boekte. Zoals gebruikelijk wordt 10 procent van het batig saldo gestort in het werkwilligenfonds, bedoeld voor mensen die de dupe zijn van stakingen.

De leden van de RMU stemden gisteravond voor een statutenwijziging die een gewijzigde organisatiestructuur mogelijk maakt. Toezicht en bestuur worden gescheiden door het instellen van een raad van toezicht en een raad van bestuur. De huidige directeur Peter Schalk neemt zitting in de raad van bestuur en is voorlopig het enige lid. Het algemeen bestuur wordt omgezet in een raad van toezicht en bestaat uit minimaal vijf personen.

Het jaar 2009 zal in het teken staan van het 25-jarig jubileum van de RMU. Er zullen diverse activiteiten worden georganiseerd worden, waaronder een familiedag. De start van de jubileumactiviteiten heeft plaats op de verjaardag van de RMU, op 12 december.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer