Huis te flirt
De huizenmarkt stagneert. Het aantal huizenverkopen daalde de afgelopen maand opnieuw. Of de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt voor Nederland nu wel of geen directe gevolgen heeft, daarover zijn deskundigen het niet eens. Ze lijkt de consument in elk geval voorzichtiger te maken. Reden voor banken, makelaars en al dan niet daaraan gelieerde internetdiensten om daarop in te spelen en nieuwe initiatieven in het leven te roepen.
Een van de recente nieuwigheden komt van woningplatform moviq.nl - een initiatief van Rabobank en Sanoma Uitgevers. Op de site kunnen mensen die overwegen hun huis te verkopen -of die dat helemaal niet overwegen, maar gewoon nieuwsgierig zijn- hun woning te flirt zetten, om zo „geheel vrijblijvend” te peilen of er animo voor is. Bezoekers van de site hebben de mogelijkheid op de flirt in te gaan en een bod te doen.Moviq genereerde vorige week nogal wat media-aandacht met het initiatief, maar echt nieuw is het niet: op de site elkhuistekoop.nl kunnen mensen al langer bieden op een woning die niet te koop staat, en ING lanceerde twee maanden geleden iets dergelijks met WoonWaarUWilt. Het verschil is dat via de site van Moviq niet op willekeurig elk huis een bod kan worden gedaan, maar slechts op te flirt staande huizen, met bewoners die al welwillend staan tegenover eventuele verkoop.
Courant
Moviq richt zich met ”Flirten met je huis” op de groeiende groep weifelende consumenten op de woningmarkt. Directeur Epko Vlugt: „Uit onderzoek blijkt dat 1,8 miljoen mensen aangeven een verhuizing te overwegen. Maar de drempel om een huis daadwerkelijk te koop te zetten, blijkt hoog. Deze twijfelaars kunnen heel vrijblijvend eens wat proberen op de site. Wat zou mijn huis kunnen opbrengen? Hoe courant is het eigenlijk?”
Het idee van Moviq is vrijblijvender dan het initiatief van ING, beweert Vlugt. „ING is alleen gericht op de woningzoekende. De eigenaar van de woning waarop wordt geboden, kan zomaar zonder er iets van af te weten een briefje in de brievenbus krijgen. Er zijn mensen die dat prima vinden, maar voor sommigen is dat een aantasting van hun privacy. Daarbij komt dat aan het initiatief van ING standaard een hypotheekgesprek met een makelaar van iBlue voorafgaat.”
ING heeft er dus vooral zelf belang bij, zo lijkt het. Maar hoe zit dat dan bij Moviq, waarvan Rabobank aandeelhouder is? Dat de bank een dikke vinger in de pap heeft, is direct te merken bij een bezoek aan de site. Wie bijvoorbeeld een hypotheekberekening wil maken, wordt direct doorgelinkt naar een hypotheektool van -inderdaad- de Rabobank.
Maar, zegt Vlugt, „Moviq opereert onafhankelijk van zijn aandeelhouders. In het geval van het flirten is het helemaal aan de potentiële koper en de eventuele verkoper hoe ze dat samen op gaan lossen en welke hypotheekverstrekker ze in de arm nemen. Moviq zit daar niet meer tussen. Toegegeven, de Rabobank wil zo vroeg mogelijk in contact komen met een woningzoekende. De bank is erg gecharmeerd van het flirten, maar dat zijn ook makelaars en andere financiële instellingen.”
Vlugt is van mening dat met de nieuwe actie van Moviq het aanbod en de transparantie op de woningmarkt verbeteren. Daarbij zou het flirten ook de doorstroom op de huizenmarkt stimuleren. Een vrij groots doel, geeft hij toe. „Het is hoog gegrepen, inderdaad. Maar in Amerika werd eenzelfde initiatief van zillow.com een groot succes. Dat hopen wij met flirten met je huis ook te bereiken.”
Er staan in elk geval al een heel rijtje flirts op de site. Reacties zijn (nog) niet te zien. Het is overigens een interessante vraag of een te flirt staand huis überhaupt reacties oproept, en wat dat voor reacties zijn. De vrijblijvendheid van het geheel kan er natuurlijk ook voor zorgen dat biedingen niet heel serieus worden gedaan. Bovendien hoeft de ’verkopende’ partij niet per se op het bod in te gaan, waardoor het maar de vraag is of een serieuze bieder nogmaals zal ingaan op een flirtpoging en zich niet meteen zal wenden tot een echt te koop staand huis.
Weloverwogen
Roeland Kimman, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), vindt de initiatieven van ING en Moviq „wel leuk”, maar vraagt zich daarbij wel nadrukkelijk af of ze werkelijk zoden aan de dijk zetten. „Het gaat erom: wil je verkopen, ja of nee. Je kunt wel gaan flirten met een huis, maar blijf ook de zakelijke kant in het oog houden. Flirten is geen kopen, daar komt veel meer bij kijken. Een huis kopen moet weloverwogen plaatshebben. Het is natuurlijk leuk om te weten wat je huis waard is, maar een prijsindicatie kun je ook bij het Kadaster opvragen of door een makelaar laten opstellen.”
Kimman benadrukt dat het kopen van een huis geen spelletje moet worden. „Veel te veel mensen onderschatten hun financiële situatie enorm. Ze denken bijvoorbeeld dat een hypotheek van 3 ton best haalbaar is. Maar ik denk dat van het totaalaantal huizenbezitters in Nederland maar zo’n 6 procent een dergelijke hypotheek heeft. Veel mensen beseffen niet dat een hypotheek maar 50 procent van de woonlasten uitmaakt.”
Bang dat door dergelijke acties van onder andere Moviq en het toenemende kopen via internet de rol van de makelaar naar de achtergrond verdwijnt, is Kimman niet. „We bestaan al 110 jaar, aan een makelaar blijft altijd behoefte. En de NVM is tenslotte zelf begonnen met Funda destijds. Het voordeel is dat een makelaar nu kostenefficiënter kan werken. Vroeger moest-ie met een klant zo’n twintig huizen langs, nu heeft via internet al een selectie plaatsgevonden. En of mensen nu bij ons terechtkomen via Funda, of via sites als Moviq maakt ons niets uit.”
Desondanks maakt de NVM de laatste weken behoorlijk reclame voor de aankoopmakelaar, maar dat heeft niets met een afnemende aandacht voor makelaarsdiensten te maken, beweert Kimman. „We hebben ons indertijd vooral gefocust op Funda. Nu bezinnen we ons weer op wat werkelijk onze diensten zijn.”
www.moviq.nl; www.woonwaaruwilt.nl; www.elkhuistekoop.nl; www.nvm.nl.