Metro groeit hardst van alle dagbladen
De gratis krant Metro heeft in 2007 van alle dagbladen in Nederland de grootste groei doorgemaakt. De betaalde kranten zien hun oplages dalen.
Dit blijkt uit de dinsdag gepubliceerde oplagecijfers over 2007 van HOI, instituut voor media auditing. Ten opzichte van 2006 steeg de oplage van Metro in 2007 met 51.264 exemplaren naar een totaal van 516.488 exemplaren per dag, een plus van 11 procent.De onlineversie van Metro is met stip de grootste e-paper van Nederland met 84.225 abonnementen. De krant wordt bijvoorbeeld door Nederlandse militairen op missie in het buitenland gelezen. De Pers is met 479.342 exemplaren per dag de tweede grootste gratis krant.
Bij de betaalde kranten viel de grootste klap vorig jaar bij het Algemeen Dagblad. De krantencombinatie zag de oplage met ruim 8 procent dalen, van 524.974 in 2006 naar 479.122 vorig jaar. Ook De Volkskrant, De Telegraaf en NRC Handelsblad leden verlies.
De christelijke kranten Reformatorisch Dagblad en Nederlands Dagblad zagen de totale verspreide oplage vorig jaar ten opzichte van 2006 met enkele honderden exemplaren afnemen, naar respectievelijk 57.017 en 32.562 stuks.
Uit de HOI-cijfers blijkt dat Het Financieele Dagblad en Trouw vorig jaar geen last hadden van een oplagedaling. De financiële krant kreeg er 7 procent bij en groeide naar 62.372 exemplaren per dag. Trouw groeide met 1 procent.
In het buitenland zet de overgang naar onlinekranten zich door. Zo daalde de oplage van Amerikaanse kranten het laatste halfjaar met 3,6 procent. The Capital Times, een krant uit Wisconsin, stopte na bijna honderd jaar met zijn gedrukte versie en verschijnt voortaan alleen nog online.