Zuiderbuur knipt bonnen bij de vleet
Nederlanders hebben de reputatie gierig te zijn, maar juist Belgen gebruiken de meeste kortingsbonnen ter wereld.
Vorig jaar hebben de zuiderburen zelfs een recordaantal van 142 miljoen bonnen ingeleverd bij de kassa’s: bijna veertien bonnen per Belg.De Belgen lossen daarmee de Amerikanen af als koplopers in kortingsbonnen. Een gemiddelde Amerikaan gebruikt minder dan tien coupons per jaar, berekende het bedrijf Promocontrol uit Waterloo. Het bedrijf verwerkt bijna alle bonnen voor winkelketens in België.
In Nederland komen kortingsbonnetjes relatief zelden voor. De meeste producten zijn door de prijzenoorlog in supermarkten al standaard goedkoper dan in buurlanden.
Belgische supermarkten als Delhaize en GB bieden die voordelen alleen aan oplettende klanten die de moeite doen om bonnen te knippen en af te geven. „Vooral gezinnen met meerdere kinderen knippen bij de vleet”, zei Luc Desmedt van onderzoeksbureau Retail Insights zaterdag in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. „De Belg is niet beschaamd om met een stapel ’bons’ aan de kassa te staan.”
Toch is in België een omslag op komst. De prijsvechter Colruyt biedt zijn vaste klanten vanaf deze week een elektronische kortingskaart: die verrekent in één klap alle kortingsbonnen van de keten. „Geen gedoe meer met coupons, geen gepruts meer aan de kassa, een kwestie van efficiëntie”, zegt Colruyt.
Dat zal een tegenvaller zijn voor de beroemde Belgische ’bonnetjesman’. De Antwerpenaar Norbert Verswijver verzamelt duizenden bonnen om er extreem goedkoop artikelen voor te kopen voor arme Belgen.
Zo stapte de ”Robin Hood van het non-food” in november een Blokker in Antwerpen binnen met 2807 kortingsbonnen. Tot wanhoop van de caissière wilde hij daarmee voor 48.500 euro aan spullen afrekenen. In april wilde hij 1700 paar schoenen betalen met een 1 euromunt en verder alleen bonnen.
In beide gevallen hebben de winkelchefs de man buitengezet.