Economie

ACM grijpt na vele klachten in bij onlineaanbieder handleidingen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft FixitFaster.nl berispt. De website bood gebruiksaanwijzingen aan zonder dat consumenten wisten dat zij daarvoor uiteindelijk moesten betalen. De toezichthouder heeft de afgelopen maanden honderden klachten ontvangen over FixitFaster.nl, die zijn handelswijze inmiddels heeft aangepast.

27 March 2025 11:53Gewijzigd op 27 March 2025 12:03Leestijd 2 minuten

Zowel Nederlandse als Belgische consumenten klaagden dat zij 30 euro moesten betalen na het downloaden van een handleiding via de site. Zij waren hierover niet duidelijk geïnformeerd. De ACM heeft FixitFaster.nl aangesproken en het is niet langer mogelijk om nieuwe accounts te maken op de website. Ook hebben consumenten die de rekening nog niet hadden betaald inmiddels bericht gekregen dat zij dit niet meer hoeven te doen.

De Consumentenbond waarschuwde in november vorig jaar al voor FixitFaster.nl en deed melding bij de ACM. De belangenorganisatie ontving ook klachten van mensen die een factuur ontvingen zonder dat zij een handleiding hadden gedownload of de website hadden bezocht.

De ondernemer achter FixitFaster.nl heeft volgens de ACM toegezegd zich voortaan te houden aan regels die consumenten moeten beschermen. De ondernemer zit ook achter het platform Fixthejob. Op die website staat inmiddels vermeld dat bezoekers voor een eenmalige betaling van 30 euro een eigen „gepersonaliseerde handleidingenbibliotheek” kunnen creëren.

Vond je dit artikel nuttig?

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer