Schiphol: blij dat trein rijdt, we doen dit voor de veiligheid
Schiphol is blij dat het is gelukt vier keer per uur een trein naar de luchthaven te hebben tijdens de ov-staking woensdag. Dat zegt Patricia Vitalis, operationeel directeur van Schiphol, na afloop van een kort geding tegen vakbond FNV waarin de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer gelijk kregen.
„We staan hier met name voor de veiligheid van onze passagiers en werknemers. En daarmee, met deze lijn, zien we dat dat morgen goed moet komen”, aldus Vitalis.
Medewerkers van de NS en streekvervoerders staken woensdag tussen 04.00 uur en 08.00 uur voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met werken. Onder meer Schiphol wilde een minimale dienstregeling tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Die komt er, bepaalde de rechter dinsdag.
„Uit onze cijfers en onze ervaring blijkt dat als we deze lijn niet hadden gehad, we een enorme drukte op de snelwegen naar Schiphol zouden zien, met een terugslag en een file”, legt Vitalis uit. „Dat doet ook iets met de bereikbaarheid, ook voor hulpdiensten. En we zien deze lijn als een ventiel waardoor het toch mogelijk blijft om Schiphol te bereiken.”
Normaal gesproken rijden er 26 treinen per uur naar Schiphol. Dat worden er woensdagochtend vier. „Dus het blijft nog steeds druk”, zegt Vitalis. „Wij zullen er aan onze kant alles aan doen om ervoor te zorgen dat het geen chaos wordt. Maar het is belangrijk dat de reizigers, zowel passagiers als medewerkers, erop voorbereid zijn dat het druk zal zijn morgen.” Ze adviseert mensen om de verkeersinformatie in de gaten te houden en waarschuwt dat reizigers rekening moeten houden met een langere reistijd.
De luchthaven gaat zorgen voor extra ruimte voor taxi’s en extra verkeersregelaars op de kiss-and-ride, „voor een goede doorstroming”, aldus Schiphol.
Schiphol vreesde dat woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct zou ontstaan door de staking van NS-medewerkers. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze dinsdag in de rechtbank in Haarlem. Ook de gemeente wilde met een minimale dienstregeling onveilige situaties voorkomen.