ABN AMRO: uitgaven aan vakanties blijven sterk stijgen
Nederlanders zullen de komende jaren steeds meer uitgeven aan vakanties, ongeacht hun leeftijd. Zo zullen de vakantiebestedingen tot 2027 naar verwachting met 30 procent toenemen, meldt ABN AMRO in een rapport over de reissector. De vakantiebestedingen van 25 tot 35-jarigen en 45 tot 55-jarigen groeien daarbij sneller dan de bestedingen van jonge gezinnen.
Jonge gezinnen, in de leeftijdscategorie van 35 tot 45 jaar, gaven in 2022 in totaal ruim 3,2 miljard euro uit aan vakanties. Op basis van demografische vooruitzichten, de ontwikkeling van de lonen en het prijsniveau van 2022 verwacht ABN AMRO dat de bestedingen van deze groep in 2027 op 3,9 miljard euro uit zal komen. Dat is een groei van 20 procent in vijf jaar tijd.
De vakantie-uitgaven van 45 tot 55-jarigen nemen de komende vijf jaar naar verwachting met 30 procent toe tot dik 7,6 miljard euro. Deze groep heeft vaak kinderen die zelf op vakantie gaan, zodat ze meer vrijheid hebben om vaker buiten de schoolvakanties te reizen. Bovendien hebben zij meer dan voorheen de mogelijkheid om hybride te werken. De generatie Y, Nederlanders tussen 25 en 35 jaar, zal naar verwachting 32 procent meer besteden tot 5,75 miljard euro.
Volgens sectorbankier Stef Driessen van ABN AMRO moeten uitbaters van vakantieparken, campings en glampings, ofwel luxe campings, zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar periodes buiten de schoolvakanties. Dat stelt hen in staat ook andere doelgroepen te bereiken.
Uit het rapport blijkt verder dat vakantiegangers van alle leeftijden vooral op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat beschikbare locaties in heel Nederland onder druk komen te staan. Om verantwoord te kunnen recreëren is volgens Driessen dan ook extra recreatieruimte nodig, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor mens en natuur behouden blijft. Daarnaast merkt Driessen op dat er weinig aandacht is voor alleenstaande reizigers, terwijl hun aantal, zeker onder vrouwen, in beide leeftijdsgroepen sterk groeit.