Consument

Idee van moeder was start van babymerk Nifty-Baby

Het eerste idee kwam van zijn moeder: een douchehandschoen voor baby’s. Momenteel is de handige Baby Shower Glove een bestseller voor Nifty-Baby, het bedrijf van uitvinder Guus Welling (56) uit Amsterdam.

6 October 2023 16:50Leestijd 2 minuten
Hoewel Welling de kost verdient met uitvinden, ziet hij het niet echt als werk. „Het is mijn passie.” beeld Ronald Bakker
Hoewel Welling de kost verdient met uitvinden, ziet hij het niet echt als werk. „Het is mijn passie.” beeld Ronald Bakker

Welling heeft inmiddels meerdere producten in de schappen liggen. Allemaal van badstof. „Ze waren stuk voor stuk vernieuwend; ze bestonden niet toen wij ze begonnen te maken.”

Inmiddels bieden de gevestigde merken kopieën aan van de producten van Nifty-Baby. „Net zoals meerdere fabrikanten Coca Cola proberen na te maken.”

Het verschil zit hem vooral in het comfort. „Onze douchehandschoen sluit nauw aan op de arm.” Hoe dat komt? Daar wil de uitvinder niets over kwijt. „Dat is het geheim van de smid en de sleutel tot ons succes. Daardoor blijven wij onze concurrentie voor.”

Hoewel Welling de kost verdient met uitvinden, ziet hij het niet echt als werk. „Het is mijn passie.” Hij heeft er ook veel van geleerd. „Als uitvinder schiet je alle kanten op. Ik heb moeten leren keuzes te maken. Mijn eerste idee kostte me tien jaar en duizenden euro’s. Nu doe ik een jaar over het ontwikkelen van een product.”

Sinds dit jaar is Welling bestuurslid van de Nederlandse Orde van Uitvinders (NOVU). Hij heeft de moeite genomen om het hele uitvindproces vanaf het eerste idee tot en met de marktintroductie van het uiteindelijke product uit te schrijven. „Ik ben bezig hiermee een workshop ”Marktgericht uitvinden” samen te stellen om beginnende uitvinders sneller door het proces van idee tot product te leiden.”

Intussen borrelt de uitvinder van de nieuwe ideeën. „Ik ben ook gepassioneerd hockeyer.” Om andere hockeyers te helpen bij het oefenen van hun stickvaardigheid, ontwikkelde Welling een geluiddempende hockeymat voor in huis. „Met een opstaande rand. Want als zo’n zware hockeybal door de huiskamer vliegt, maak je geen vrienden. Wie weet, wordt het straks een apart merk.”

Dit is de eerste aflevering in een serie interviews met uitvinders.

Vond je dit artikel nuttig?
Meer over
Achterkrant

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer