EconomieTwitter

Welbekende Twitter-vogel is gevlogen

De naamswijziging van Twitter naar X bereikte maandag ook de website van de berichtendienst. Het bekende logo met het blauwe vogeltje is daar inmiddels verdwenen en in de plaats ervan is nu een X te zien.

Redactie economie
25 July 2023 11:00Gewijzigd op 25 July 2023 11:18
Het blauwe Twitter-vogeltje is verdrongen door het nieuwe logo: een wit omlijnde X  tegen een zwarte achtergrond. beeld AFP, Chris Delmas
Het blauwe Twitter-vogeltje is verdrongen door het nieuwe logo: een wit omlijnde X tegen een zwarte achtergrond. beeld AFP, Chris Delmas

Eigenaar Elon Musk praat al langer over een zogeheten alles-app met de naam X waar Twitter onderdeel van uit moet gaan maken. Klanten kunnen daar bijvoorbeeld bankieren en winkelen, maar ook berichten naar elkaar sturen.

Met de wijziging komt een einde aan meer dan tien jaar waarin Twitter een vogel als logo had. De naam van het in 2006 opgerichte bedrijf verwijst naar het geluid van zingende vogels. Het originele Twitter-logo werd in 2012 ontworpen door drie mensen. Een van hen, Martin Grasser, tweette dat het logo „ontworpen was om simpel, evenwichtig en leesbaar te zijn, ook als het zeer klein is”. Hij vergeleek het minimalistische logo in die zin met een kleine letter ”e”.

Tweet

Een bericht op Twitter wordt al jaren een tweet genoemd. Die naam werd verzonnen bij de ontwikkeling van Twitterrific, een app voor Twitter. In eerste instantie kozen de ontwikkelaars voor de naam ”twit”, maar die werd begin 2007 al tweet en die benaming sloeg ook buiten die app aan.

Musk schreef dit weekend op Twitter dat ook deze berichtjes voortaan anders gaan heten. Een tekstbericht heet nu een X. Het is uiteraard nog maar zeer de vraag of deze nieuwe naam ingeburgerd zal raken bij het twitterende publiek.

Op veel welwillendheid hoeft Musk in ieder geval niet te rekenen. Veel Twitteraars zijn niet blij met de nieuwe naam. Op Twitter is de hashtag #goodbyetwitter populair. Gebruikers uiten flinke kritiek op de transformatie van het platform.

Wie op internet in de adresbalk de website twitter.com typt, komt nog wel op de homepagina van Twitter. Maar ook X.com verwijst nu naar de berichtendienst.

Probleem

De naamswijziging van Twitter naar X lijkt Musk echter wel met een probleem op te zadelen: de merknaam X is namelijk in handen van Facebook-moederbedrijf Meta Platforms. Die legde het merk al in 2017 vast voor onder meer het streamen van video, een sociaal netwerk en het aanbieden van een marktplaats. Dat zijn allemaal zaken waar Musks X zich mee bezighoudt of mee bezig wil houden.

Het lijkt er overigens niet op dat Meta de naam X actief gebruikt. Het is ook niet duidelijk of dat bedrijf stappen tegen Musk gaat ondernemen.

Meer over
Digitale media

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer