Plan voor afschalen trams valt slecht in Rotterdam
De toekomstplannen voor het Rotterdams openbaar vervoer van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zijn bij de oppositie in de gemeenteraad en bij duizenden Rotterdammers slecht gevallen. In het Plan Toekomstvast Tramnet 2030 regio Rotterdam (PTT) moeten onder meer delen van de tramlijnen 4 en 8 verdwijnen en komen daar busverbindingen voor in de plaats.
Tegenstanders omschreven in de raadsvergadering donderdag de plannen als „rendementsdenken” en „ordinaire bezuinigingsmaatregelen die bewoners van wijken aan de rand van de stad minder mobiliteit geven”. De delen van de tramtrajecten die worden geschrapt liggen in onder meer de wijken Spangen in Rotterdam-West en Hillegersberg in Noord. De raad heeft hierover tientallen boze brieven van burgers ontvangen en ook is een petitie tegen het afschalen door een kleine 13.000 mensen ondertekend.
Volgens de oppositie zet het college vooral jonge en oude Rotterdammers die afhankelijk zijn van het ov met het plan in de kou. Bovendien geeft het PTT de auto, die al zoveel ruimte inneemt, ruim baan. Tegen het plan werden donderdag 35 moties ingediend. De coalitiepartijen Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en DENK herkennen zich niet in de bezwaren, maar erkennen wel dat de plannen nog verbetering behoeven.
Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans weerspreekt dat het gaat om rendementsdenken. „Het openbaar vervoer is zwaar verlieslatend. Het gaat erom hoe we de beschikbare middelen zo inzetten waar ze de meeste waarde toevoegen. De komende jaren investeren we 3 miljard euro in het openbaar vervoer in Rotterdam.” Karremans gaf toe dat er „ook pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt ten voordele van de drukste lijnen.” Hij beloofde ook dat Rotterdam niet klakkeloos akkoord zal gaan met het PTT dat er nu ligt.
In het toekomstplan, dat nog in de conceptfase verkeert, komt ook nieuw openbaar vervoer zoals een tramverbinding van oost naar zuid via een nieuw te bouwen, honderden miljoenen kostende brug over de Nieuwe Maas tussen de wijken De Esch en IJsselmonde. Daarnaast komt er een tramlijn naar het Kralingse Bos en moeten er meer metro’s gaan rijden en moeten trams sneller gaan rijden om de reistijd te bekorten. Eind juni van dit jaar moet er een definitief plan liggen.