Amazon ontloopt EU-boete door deal over mededingingszaak
De Europese Commissie neemt genoegen met een aantal toezeggingen van webwinkelplatform Amazon om de Europese concurrentieregels beter na te leven. Door de deal ontsnapt Amazon aan een mogelijke miljardenboete. Het Amerikaanse bedrijf belooft geen gegevens van andere verkopers meer te gebruiken om zijn eigen merken te verbeteren en sommige verkopers niet langer voor te trekken.
De meeste beloften van Amazon blijven vijf jaar geldig en enkele zeven jaar, hebben de commissie en het bedrijf afgesproken. De commissie heeft de toezeggingen vastgelegd en bindend gemaakt, zodat ze het bedrijf eraan kan houden. Als het dat niet doet, kan Brussel de afgewende boete alsnog meteen opleggen.
Het dagelijks bestuur van de EU, dat erop toeziet dat bedrijven wel eerlijk concurreren, opende in 2019 een onderzoek naar de praktijken van Amazon. Als dat definitief in het nadeel van Amazon was uitgevallen, had dat het bedrijf 10 procent van zijn wereldwijde jaaromzet kunnen kosten.
De zorgen van de commissie gingen onder meer over het gebruik van data van verkopers die op het platform hun producten aan de man brengen. Amazon zou producten die goed verkopen onder het eigen merk namaken en afkijken hoe die het meeste aftrek kunnen vinden. Zulke informatie gaat het bedrijf niet langer verzamelen, belooft het, noch met handmatige noch met automatische datavergaring.
Een andere klacht betrof Amazons omgang met de zogeheten buy-box. Dat is het witte paneel aan de rechterkant van het scherm waar de consument op moet klikken als die een artikel in zijn digitale winkelwagentje wil plaatsen. Amazon zou daar de eigen producten voorrang hebben gegeven en verkopers hebben voorgetrokken die gebruikmaken van de logistieke diensten van het webwinkelbedrijf. Bij vasteklantendienst Prime zou Amazon ook oneerlijk onderscheid maken. Op beide punten heeft het bedrijf nu beterschap beloofd en veranderingen aangebracht.