Ds. Ebeke voor Zin-in: Fulani-moslims willen de macht in Nigeria
„Fulani-moslims willen dat de islam het in Nigeria voor het zeggen krijgt. Ze wachten op de dag dat ze het bevel krijgen op allerlei plaatsen tegelijk aan te vallen.”
Dat zei ds. J. Ebeke van de Nigeria Reformed Church (NRC), een kerk die is ontstaan vanuit het werk van Zending Gereformeerde Gemeenten. Hij sprak zaterdagavond tijdens een Zin-in bijeenkomst in het Hoornbeeck College te Amersfoort. De druk bezochte bijeenkomst was georganiseerd door de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten.
Ds. Ebeke werd vertaald door ds. C. Sonnevelt, predikant van de gereformeerde gemeente te Alblasserdam, die jarenlang in Nigeria werkte. De Nigeriaan sprak over de vervolging van christenen in zijn vaderland.
Om en om
De Nigeriaanse predikant zei dat er in zijn land diverse islamitische bevolkingsgroepen zijn waarvan christenen niets te vrezen hebben. Dat ligt volgens hem anders als het gaat over de Fulani’s. „In de achterliggende jaren was er om en om een christen en een moslim president van Nigeria. Het is opvallend hoeveel moslims hoorden bij de Fulani-gemeenschap. Het doel van de Fulani’s is de islamisering van Nigeria. Dat betekent vervolging.”
Ds. Ebeke zei dat de Fulani-herders gebieden voor de islam onder controle willen krijgen. „Dat doen ze onder het mom van koeien die moeten grazen. Maar ze hebben wapens waarmee ze verwoestingen aanrichten, terwijl burgers in Nigeria geen wapens mogen dragen. Ze wachten op de dag dat ze bevel krijgen op allerlei plaatsen tegelijk aan te vallen.”
De predikant uit Nigeria wees erop dat de christenen het eerst moeilijk hadden in het noorden van Nigeria, waar de islam de dienst uitmaakt. Later verplaatsen de problemen zich naar het zuiden. Hij noemde ook Jos, een stad in het midden van Nigeria die voornamelijk bewoond wordt door christenen, als een regio waar veel zorgen zijn.
Uitbarsting
Ds. Ebeke was erbij toen het in Jos in 2001 tot een uitbarsting van geweld kwam, wat leidde tot vele doden in de stad. „Ons gezin is toen door het dal van de schaduw van de dood gegaan. Ik zal die dag nooit vergeten. God redde ons van de macht van de islam.”
De Fulani’s rukken volgens ds. Ebeke steeds verder op naar het zuiden. Hij herinnerde aan de aanval van zo’n driehonderd Fulani’s in mei 2021. Ze trokken een viertal dorpen binnen in de staat Benue waar zich kerken bevonden van de NRC en doodden er veel christenen.
De predikant trok twee lessen uit die gebeurtenis. Hij haalde Psalm 50:15 aan, waar het gaat over het aanroepen van God in de dag der benauwdheid. Ds. Ebeke: „Ik heb getuigenissen gehoord van gemeenteleden over huizen waar de Fulani’s niet naar binnen gingen toen mensen knielden. Christus beschermde hen. Een vrouw die op de grond lag, riep Jezus aan en ze werd niet gedood. En een vrouw die in verwachting was, mocht gaan.”
De tweede les haalde de predikant uit Daniël 3:18, waar het gaat over de drie jongelingen die het gouden beeld niet willen aanbidden. Ds. Ebeke: „Het is geen automatisme dat God ons redt. Er zijn gezinnen die zwaar getroffen werden. In één gezin zijn zeven mensen omgekomen en is alleen een kind in leven gebleven. De les is dat wij niet moeten knielen voor de afgoden, zelfs als onze God ons niet redt.” Hij vroeg de aanwezige jongeren om weerbaar te zijn tegen verleidingen van het eigen hart, tegen de zonde en tegen de duivel.
Bij elkaar
De uitwerking van dit geweld is negatief en positief, zei ds. Ebeke. Het negatieve is dat de armoede in de dorpen groter is geworden en dat de mensen er in angst leven voor een nieuwe aanval. „Er is drie keer vals alarm geweest.” Het positieve is dat de kerken bij elkaar gekomen zijn om te vasten en te bidden en God de eer te geven en dat het geloof niet weg is.
Ds. Sonnevelt zei desgevraagd het bijzonder te vinden dat de dorpelingen gebleven zijn en dat het gebied bewoond is gebleven, zodat de Fulani’s het niet in bezit konden nemen. Het deputaatschap Bijzondere Noden van de Gereformeerde Gemeenten heeft zich, aldus ds. Sonnevelt, „enorm” ingezet voor het getroffen gebied.