Reclamebedrijf herstart campagne Gendertwijfel in Den Haag
Posters van de campagne Gendertwijfel zijn weer te zien op digitale billboards in Den Haag. Reclamebureau JCDecaux kwam vrijdag terug op haar eerdere besluit om de reclame-uiting te verwijderen.
Het bedrijf heeft vastgesteld dat de campagne tegen de nieuwe transgenderwet „legaal is en past binnen het democratische proces”, laat algemeen directeur Hannelore Majoor weten. „Het is niet onze rol om partij te kiezen of om een inhoudelijk oordeel te hebben over een campagne.” Daarom is de campagne herstart.
De initiatiefnemers van Gendertwijfel zien dan ook af van een kort geding tegen het bedrijf. „Het is goed om te zien dat JCDecaux het belang van een goed en grondig maatschappelijk debat ziet. Deze houding staat haaks op de intolerante opstelling van diverse politieke fracties in ons land. Voor hen lijkt de vrijheid van meningsuiting allerminst vanzelfsprekend.”
Caroline Franssen, voorzitter van de feministische stichting Voorzij en een van de initiatiefnemers, noemt het besluit „een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting.” Ook NPV-directeur Diederik van Dijk vindt het „fideel” dat JCDecaux de campagne tegen de transgenderwet weer ruimte geeft. „Commotie toont dat open, democratisch debat niet vanzelf spreekt”, constateert hij op Twitter. „Schrijnend dat uitgerekend progressieve politici zoveel benepenheid betonen. Bang dat hun verhaal bij zuchtje tegenwind omvalt.”