Binnenlandgender

Reclamebedrijf verwijdert „transfobic” posters Gendertwijfel

Posters van de campagne Gendertwijfel zijn donderdag verwijderd van digitale billboards in Den Haag. Exploitant JCDecaux noemt de reclame in een appje aan de campagnevoerders „transfobic.”

1 September 2022 21:18
Poster over transgenderwet. beeld Martin Droog
Poster over transgenderwet. beeld Martin Droog

„Een grove aanklacht, die op geen enkele wijze recht doet aan de intenties van de campagne”, vinden de initiatiefnemers van Gendertwijfel. Deze club, die zich verzet tegen de nieuwe transgenderwet, overweegt een kort geding tegen het bedrijf.

Volgens de campagnevoerders worden tegenstanders van de nieuwe Transgenderwet monddood gemaakt. „In een gezonde democratie mogen niet alleen de stemmen van de voorstanders maar ook die van tegenstanders van een nieuw wetsvoorstel worden geuit en gehoord. De vrijheid van meningsuiting is in het geding.”

JCDecaux was donderdag onbereikbaar en verwees het Reformatorisch Dagblad vrijdag voor vragen door naar een ander reclamebedrijf. Dat blijkt echter niets met de campagne te maken te hebben. Het contract voor de campagne loopt met JCDecaux en die naam staat ook onder de schermen waar de poster eerder deze week te zien was.

Mensenrechten

Ook in andere plaatsen is verzet tegen de campagne. De bushokjesreclame werd op diverse plaatsen beklad. Bij de Reclame Code Commissie (RCC) kwamen zeker vijftien klachten binnen over de posters.

Ook stelden plaatselijke politieke partijen kritische vragen aan het gemeentebestuur. Zo riep de PvdA-fractie in Gouda het gemeentebestuur op om de „transfobe” posters te verwijderen. De partij spreekt over „het schenden van mensenrechten.”

De „duidelijk discriminerende posters”, zouden een „negatief en ongewenst effect” hebben op inwoners en bezoekers van de stad, stelt raadslid Sophie Heesen op Facebook. Volgens haar moet het gemeentebestuur openlijk afstand nemen van dergelijke uitingen. „Wij kiezen voor een samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijn en het niet uitmaakt wat je geslacht, geaardheid of geloof is.”

In reactie op de discussie vraagt de Goudse wethouder Thierry van Vugt (D66) mensen om een melding te doen bij de RCC, zodat die de casus inhoudelijk kan beoordelen. „Net zoals bij de eerdere discussie over Second Love-reclames volgen wij in deze het inhoudelijk oordeel van de @StReclameCode.”

Tilburg

In Tilburg dienden PvdA en D66 vragen over de campagne in bij het college. De partijen vinden dat de poster „niet past bij het uitgangspunt van onze gemeente dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en hiervoor uit moet kunnen komen.” Ze vragen om een herziening van het reclamebeleid en een debat over welke uitingen wenselijk zijn.

De campagne kan „bij de toch al kwetsbare groep van personen die met hun geslachtsidentiteit worstelen hard aankomen. De vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar kent ook beperkingen daar waar het de vrijheid van anderen raakt”, stellen de partijen. „De vrijheid om te kunnen zijn wie je bent is een groot goed en dient beschermd te worden.”

Meer over
Transgenderwet

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer