Apple moet het van dienstentak hebben voor behalen recordomzet
Techconcern Apple heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar meer omzet geboekt. Dat had de iPhonemaker niet te danken aan meer verkopen van producten, maar wel door de dienstentak. Daaronder vallen bijvoorbeeld streamingdiensten Apple Music en Apple TV+, maar ook betaaldienst Apple Pay. Onder de streep hield Apple bovendien minder winst over.
In totaal had Apple een omzet van 83 miljard dollar in april, mei en juni, een record voor dit kwartaal. Omgerekend is dat zo’n 81,4 miljard euro. De omzet van producten liep daarbij met zo’n 600 miljoen dollar terug, wat vooral te wijten was aan lagere verkopen van Mac-computers en zaken als koptelefoons, slimme speakers en Apple Watch-smarthorloges.
Apple had al gewaarschuwd dat leveringsproblemen een hap van 4 tot 8 miljard dollar zouden nemen uit de resultaten in dit kwartaal. Analisten denken dat die neergang vooral bij de Mac en de iPad terecht is gekomen. Fabrieken waar Apple die apparaten in elkaar laat zetten staan in de regio’s in China waar langdurige lockdowns wegens corona voor problemen zorgden.
De inkomsten uit de dienstentak groeiden wel, met ruim 2,1 miljard dollar tot 19,6 miljard dollar. Daarmee is dat na de iPhone, die ook meer geld opleverde, met afstand de tweede inkomstenbron voor Apple. Inmiddels heeft Apple 860 miljoen klanten die minimaal één abonnement hebben, tegen 825 miljoen vorig kwartaal.
Apple gaf ondertussen flink meer geld uit aan onderzoek en ontwikkeling en ook aan zaken als lonen en advertenties. Daardoor daalde de winst in het kwartaal naar 19,4 miljard dollar waar een jaar geleden nog een winst van 21,7 miljard dollar dollar de boeken in ging.
Volgens Apple-topman Tim Cook zal de omzet ook in het lopende kwartaal weer toenemen. De leveringsproblemen in China zijn veel minder groot geworden, waardoor het techconcern weer beter aan de vraag van klanten kan voldoen. Wel spreekt Apple van „moeilijke economische omstandigheden”.
Zo groeit de Chinese economie veel minder hard, mede door de lockdowns, terwijl Apple haast 18 procent van zijn omzet in Groot-China behaalt. In China kondigde het techconcern daarom onlangs kortingsacties aan, iets wat Apple zelden doet.