Finse supermarkt Foodello stort zich op restpartijen
De nieuwe online-supermarkt Foodello heeft sinds dit jaar voet aan de grond weten te krijgen in Nederland. Wat wil dit bedrijf toevoegen? Vijf vragen aan marketingmanager Bas Dekker (35) van het Finse concern.
Een nieuwe supermarkt uit Finland?
„Inderdaad, Foodello is een online-supermarkt en werd in 2016 opgericht in Finland. Het doel is om voedselverspilling tegen te gaan. In Finland is dat goed aangeslagen. De investeringsmaatschappij die sinds vorig jaar bij Foodello betrokken is, wil het concept graag verder in Europa uitbreiden. Dat de keuze op Nederland viel, is een logische stap: het is een dichtbevolkt land met een fijnmazig distributienetwerk. Daarbij is de Nederlandse consument al gewend aan online winkelen en houden Nederlanders van koopjes. Sinds dit jaar zijn we daarom in Nederland actief.”
Wat is de toegevoegde waarde van de Foodello?
„Dit concept bestond nog niet. Bij de voedselleverancier zijn vaak restpartijen. Dat kan zijn omdat de houdbaarheidsdatum te dichtbij ligt om het nog in de supermarkt te verkopen. Soms verandert de verpakking en blijven de ‘oude’ producten over. Een product kan ook uit het assortiment verdwijnen terwijl er nog voorraad is. Eerder werden zulke partijen omgewerkt tot veevoer of gingen ze direct naar de vuilnisbelt. Tussenhandelaren nemen dergelijke grote hoeveelheden in de regel niet af. Dit probleem vraagt om een oplossing. Foodello springt in dat gat.”
De voedselbank werkt ook met restpartijen; ondervinden zij geen nadeel?
„Voedselbanken zijn meestal lokale ondernemingen, met lokale behoeften. Bovendien zijn er veel meer restpartijen dan een voedselbank zou kunnen verwerken. Voedselbanken alleen zijn daarom voor een voedselleverancier niet voldoende om restpartijen aan kwijt te raken, er is te veel aanbod en te weinig vraag.
Daar komt nog bij dat een grote groep mensen niet in aanmerking komt voor de voedselbank, terwijl ze de gevolgen van de inflatie wel merken. Mede om die reden slaat ons concept goed aan. Klanten besparen geld op hun boodschappen en zijn tegelijkertijd duurzaam bezig doordat er minder verspilling is.”
Supermarkten hebben toch al beleid om verspilling tegen te gaan?
„Supermarkten doen dat goed, ze verkopen producten met korting en werken goed samen met een initiatief als ”Too Good To Go”. Wij richten ons met ons aanbod op producten die de weg naar de supermarkt nooit vinden. Seizoensgebonden producten als chocoladeletters hebben een houdbaarheidsdatum tot oktober. Maar je kunt ze in juli nog prima consumeren. Dat geldt ook voor producten met een nieuwe verpakking of een afwijkende inhoudsmaat. Die blijven in de magazijnen liggen, maar het zijn gewoon goede producten. Het lastige met de houdbaarheidsdatum is dat er twee verschillende soorten zijn. Bewustwording van de klanten is belangrijk: bij ”ten minste houdbaar tot” kun je het product vaak gewoon gebruiken na die datum. Bij ”te gebruiken tot” is de datum ook echt de uiterste datum en is het daarna niet veilig meer om te gebruiken. Overigens is het altijd verstandig om goed op te letten en te ruiken of iets nog goed is.”
Foodello is online te vinden, komt er ook nog een fysieke winkel?
„Dat staat zowel in Finland als in Nederland niet op de planning. We richten ons uitsluitend op de online verkoop. PostNL is daarbij onze logistieke partner. Wij kopen de producten in. De distributie vindt plaats in een centraal magazijn bij PostNL en onze producten komen op die manier bij de klanten thuis.”