Als opleiding beter aansluit blijft personeel plakken
De zorg staat in Nederland voor grote uitdagingen. Er zijn tekorten, het salaris zou in sommige sectoren onder de maat zijn en de besluitvorming is stroperig. De vraag ”hoe blijft het werk aantrekkelijk voor zorgpersoneel” lijkt urgenter dan ooit. Mensen uit de zorg- en HR-sector delen hun ideeën.
Opleiding is een van de belangrijkste onderdelen van het vak. Toch bereidt de opleiding voor bijvoorbeeld verzorgde niet altijd even goed voor op de praktijk. En komen de kosten van een opleiding tijdens een baan vaak nog voor rekening van de zorgmedewerker.
Kortere opleiding
„De opleiding tot helpende sluit goed aan bij het werk dat ik doe. Nu er zo veel tekorten zijn in de zorg, kan het helpen als scholen een versnelde opleiding aanbieden. Soms gebeurt dit al: verpleegkundigen staan dan in twee jaar in plaats van in vier jaar op de werkvloer. Omscholen vanuit een andere sector naar de zorg zou ook makkelijker gemaakt moeten worden.
Binnen het verpleeghuis waar ik werk, is het goed mogelijk om een opleiding te volgen. De kosten worden door mijn werkgever vergoed. Diverse collega’s van mij beginnen daarom aan de verzorgendenopleiding.
Geregeld scholen we ons bij als het gaat om nieuwe medische technieken of apparatuur, bijvoorbeeld een tillift. Die cursussen zorgen voor werkdruk, maar zijn ook nodig om de kwaliteit van ons werk op peil te houden.”
David Snoek
Opleiding zelf betalen
„Er zijn vrij weinig doorgroeimogelijkheden voor verpleegkundigen. De verpleegkundigen die zichzelf verder laten opleiden, komen vaak in het onderwijs of onderzoek terecht en die raken we kwijt in de praktijk. De kennis die je opdoet in een opleiding kun je in de zorg niet altijd kwijt. Het zou aantrekkelijk zijn als je mee mag denken over hoe de zorg beter kan. Cursussen moet je bovendien vaak in je eigen tijd doen en zelf betalen. Terwijl we ons eens in de drie jaar verplicht moeten laten bijscholen. Gelukkig worden die kosten inmiddels deels gefinancierd.”
Kim de Groot
Meer praktijk vanaf het begin
„Het zou goed zijn als de opleiding tot verzorgende anders wordt vormgegeven. Vroeger was je direct in dienst als je aan de opleiding begon, werkte je een aantal weken en had je een week les. De standaard is nu nog steeds dat studenten een langere periode op school zitten en in blokperiodes stage hebben. Een snelle kennismaking met de praktijk in het begin van de opleiding is cruciaal. Het zou goed zijn als studenten iedere week van de opleiding minimaal één dag in de week in de praktijk zouden zijn. Die praktijk is nu vaak te ver weg, de theorie is een op zichzelf staand iets. Studenten kunnen de verbinding met de praktijk niet maken, het zijn twee eilanden. Ook zie je dat de docenten geen verbinding meer hebben met de praktijk, wat alleen maar verder helpt naar twee verschillende werelden die elkaar moeilijk kunnen vinden.”
Marita de Kleijne
HR-training leidinggevenden
„Leidinggevenden van artsen zijn zelf ook arts. Naast hun functie als arts hebben ze de rol van leidinggevende. Ze pakken doorgaans amper hun rol in de ontwikkeling en opleiding van hun team, uitzonderingen daargelaten. Dat komt ook doordat ze zelf druk zijn en weinig ondersteund worden in hun ontwikkeling als leidinggevende en de taken die erbij horen.
In mijn promotieonderzoek hebben we een training ontwikkeld voor deze leidinggevende artsen. Daarin leren ze onder meer hun collega’s te ondersteunen in loopbaanvraagstukken en in het voorkomen van burn-outs. In veel ziekenhuizen worden nu ook leiderschapsprogramma’s aangeboden, al blijven die vaak vrij algemeen. De HR-afdeling van een ziekenhuis zou door ons ontwikkelde training aan leidinggevende artsen kunnen aanbieden.”
Evelien van Leeuwen