Drie kids op de achterbank, maar toch bewust geen eigen auto
Jan en Annemarie Karens uit Utrecht worden weleens meewarig aangekeken. Een gezin met drie kinderen en geen eigen auto? Ja, dat kan. Zelf is het paar enthousiast. Ze willen niet meer anders.
Met een simpele druk op de smartphone klikken de portieren van de Renault Zoe open. Klaar voor gebruik. „Zo eenvoudig gaat het”, grijnst Jan die de elektrische wagen voor een paar minuten reserveerde. Aan de voet van de Antoniuskerk in Utrechtse wijk Lombok staat de deelauto te wachten op zijn eerstvolgende bestuurder. De Zoe is een van de ruim dertig deelauto’s van We Drive Solar in de nabije omgeving van de woning van Jan en Annemarie. „Er is er altijd wel eentje te reserveren.”
Aan de eettafel in hun huis in het multiculturele Lombok somt het stel moeiteloos een lange lijst aan voordelen van deelauto’s op. Jan: „Je bent maximaal flexibel. Welke auto je nodig hebt of wilt, kun je huren. Voor het werk staan er mooie Tesla’s in de wijk, maar als je afval moet wegbrengen kun je via platform Greenwheels een grote bus reserveren.” Annemarie: „En vorig jaar zomer huurden we via Snappcar een Volvo voor een vakantie in Frankrijk.” Jan: „Ja, toen wilden we geen gedoe met laadpalen. Voor vakanties hebben we ook weleens een deelcamper gehuurd.”
Een tweede voordeel is vervoer zonder rompslomp en gedoe. „Apk-keuringen worden voor je gedaan. Nooit de auto wassen of uitzuigen. Knippert er een lampje? Trek aan de bel en het wordt geregeld.” Annemarie vat het samen: „Gewoon geen zorgen die je normaal om spullen hebt.” Jan: „Dat zorgt voor ontspanning. Ik heb bijvoorbeeld geen verstand van auto’s. Zo kreeg ik vroeger weleens het idee dat de garage me bij de opknapbeurten bedroog.”
Niet alleen gemak vindt het stel van belang. Met de deelauto’s dragen ze ook bij aan een gezondere luchtkwaliteit in de stad en dragen ze een steentje bij aan een beter milieu. „De auto’s van We Drive Solar zijn volledig elektrisch en worden gevoed met groene stroom. Er komt dus geen uitstoot bij kijken.”
Klimaat
„Dat het niet goed gaat met het klimaat, is voor mij de laatste jaren wel sterker gaan meewegen”, zegt Annemarie. Jan: „De jongens zeiden vroeger wel eens „vieze fossielen” als ze auto’s zagen rijden waar uitlaatgassen uitkwamen.”
Ook financieel is een deelauto voordelig, berekende Jan. „In ieder geval als je minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt.”
In de begintijd werd er ook best wat gemopperd dat er niet gewoon een auto voor de deur stond, vertelt Annemarie. „Ik bleef zeulen met kinderzitjes. Met baby’s onder de arm is dat niet ideaal. Nu de kinderen wat groter zijn, wordt het alleen maar makkelijker.”
Toen Jan in 2017 van baan wisselde en zijn lease-auto de deur uit deed, koos het stel bewust om geen auto aan te schaffen. Jan: „Het was wat recalcitrant. Een vriend zei dat er wel een auto móést komen omdat we kinderen hadden. Niet dus. Het begon als een soort challenge.”
Daarnaast vond het stel dat ze de auto simpelweg niet nodig hadden. School, kerk en voorzieningen waren binnen fietsafstand. Zowel Jan als Annemarie konden met het ov of de fiets naar het werk. „Wat je niet nodig hebt, schaf je ook niet aan. Daarnaast zijn we allebei opgevoed om vooral veel te fietsen.”
Verwende deelautogebruikers
Het stel gebruikt gemiddeld twee keer per week een deelauto. Voor 90 euro per maand hebben ze dankzij het goedkoopste abonnement bij We Drive Solar elke maand 96 credits te besteden. „Er wordt afgerekend per kwartaal. Wat over is, gaat mee. Overdag kost een uur twee credits, maar ’s nachts maar een kwart credit.”
Het stel ziet zichzelf als verwende deelautogebruikers. „We zitten misschien wel in de beste wijk om dit te doen. Het aanbod is enorm. Op het platteland kan ik me voorstellen dat sommige mensen bijna niet ontkomen aan een eigen auto, maar ik ben ervan overtuigd dat in steden én dorpen er nog veel meer mensen van deelauto’s gebruik kunnen maken.”