Met zeker 160 kilometer per uur treinen door heel Europa
Treinen door Europa moet een stuk makkelijker en sneller worden. Meer dan 400 steden moeten verbonden worden door treinen die met minstens 160 kilometer per uur over een Europees spoorwegnetwerk snellen.
Dat is de kern van een duurzaam passagiersvervoer in de EU, dat de Europese Commissie dinsdag presenteerde. Het dagelijkse bestuur van de EU wil ook dat de nachttrein weer terugkomt en dat reizigers met één klik een digitaal internationaal kaartje kunnen kopen, liefst btw-vrij. „De groene en digitale transitie in Europa zal de manier zijn waarop we ons verplaatsten enorm veranderen”, zei vicevoorzitter Frans Timmermans.
In 2030 moet het bestaande internationale spoornetwerk voor hogesnelheidstreinen twee keer zo omvangrijk zijn als nu en in 2050 drie keer, stelt de commissie in een reeks voorstellen die moeten leiden tot efficiënte en groene mobiliteit. Ze zijn onderdeel van een strategie om de uitstoot van broeikasgassen door het vervoer tegen 2050 met 90 procent in de EU te verminderen. De EU-landen hebben in hun Green Deal afgesproken om in 2050 klimaatneutraal te zijn.
Treinen kunnen daarbij een grote rol spelen, omdat ze als een van de veiligste en schoonste vervoersmiddelen gelden, zegt het dagelijks EU-bestuur. Ruim 80 procent van de Europese treinen rijdt elektrisch. Het is tijd dat ‘treinnationalisme’ verdwijnt, stelt Brussel. Er wordt geïnvesteerd in de infrastructuur en er moet geld worden gestoken in de training van machinisten, die niet zoals nu bij de grens hun taken moeten overdragen aan een buitenlandse collega.
Eurocommissaris Adina Valean (Transport) spoort de grote Europese steden aan plannen te maken voor duurzaam transport en intelligente systemen in en om de stad voor een beter openbaar vervoer, met volop ruimte voor fietsers en voetgangers. Ook wil de commissie dat de luchtvaartmaatschappijen en spoorwegen meer samenwerken, zoals KLM nu al treintickets aanbiedt voor kortere ‘vluchten’ zoals van Amsterdam naar Brussel.
NS-topvrouw Marjan Rintel is tevreden dat de Europese Commissie meer wil investeren in passagiersvervoer over het spoor. Dat moet met name de verbindingen naar het Ruhrgebied ten goede komen. „We willen Amsterdam, Utrecht en Arnhem vaker en sneller verbinden met Keulen, Düsseldorf, Duisburg en van daaruit door naar Berlijn. Het blijft vreemd dat een retour Parijs de reiziger net zo veel tijd kost als een enkele reis naar Berlijn.”
Milieuorganisatie Greenpeace „is blij met het veelbelovende spoorplan” van de EU. „Dat is een mooie stap naar het vervangen van vervuilende korte vluchten”, aldus klimaat- en energie-expert Maarten de Zeeuw.