Gas besparen? „Kijk eerst naar je gedrag”
„Vaak vergeten mensen de basale dingen. Daar valt juist veel winst mee te boeken als je de energierekening wilt verlagen.” Het is het eerste waar Gerard Flier (30) klanten op wijst. „Om iets te noemen –vanzelfsprekend, maar toch–: laat geen deuren onnodig openstaan.”
Met zijn bedrijf Energiesnoeier beoogt hij contactpersoon te zijn voor alle energiezaken, „één adres voor alles op dit gebied.” Hij zoekt voor ondernemers en particulieren het meest gunstige contract. Ook geeft hij advies voor minder verbruik van gas en elektriciteit en regelt hij desgewenst de aanleg van zonnepanelen, led-verlichting en laadpalen. „Wij struinen de markt af om qua prijzen en voorwaarden de beste aanbieding te krijgen.”
Gerard vertelt hoe hij altijd al van plan was iets voor zichzelf te beginnen. „Dat leek me geweldig.” Na zijn hbo-studie commerciële economie, volgde hij in de avonduren een master bedrijfskunde. Uiteindelijk ging hij aan de slag in de energiesector. „Ik dacht: hoe zit het met die nota’s? Kun je alleen geld verdienen door steeds van leverancier te wisselen of zit er veel meer muziek in?”
Vergelijken
Het leidde in 2015 tot oprichting van Energiesnoeier. Gerard startte vanuit zijn slaapkamer. Toen de zaken al snel groeiden, verkaste hij naar een kantoortje en inmiddels is zijn bureau gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw tegenover het NS-station in Zwijndrecht. De dienstverlenende onderneming opereert vandaag de dag met drie fulltimers en vier parttimers.
Het was niet zozeer interesse voor energie die hem deed belanden in die branche, meer die voor kostenbesparing in het algemeen. Flier, lachend: „Ik ben echt een krent. Ik kan nooit iets kopen zonder te vergelijken, zelfs niet in de supermarkt, omdat ik altijd een goede deal wil. Maar ook speelt een beetje een rechtvaardigheidsgevoel mee: iedereen heeft recht op een scherpe prijs.”
Energiesnoeier richt zich met name op bedrijven met meerdere panden. De ervaring leert dat daar de meeste besparing is te halen. De klantenkring bestaat dan ook voor zo’n 80 procent uit bedrijven, de rest zijn particulieren. Zij vinden Energiesnoeier louter via mond-tot-mondreclame. „Gewoon je werk goed doen, dan komen ze vanzelf.” Bij het afsluiten van een contract met een maatschappij, ontvangt Flier als tussenpersoon provisie. Voor andere diensten brengt hij een percentage van de kostenreductie in rekening. Is die nul, dan hoeft er dus niets betaald te worden. „Netto kost het de klant nooit iets. Hij kan er zich geen buil aan vallen.”
Verbruik
Bij zoeken naar een lager verbruik, komt het bureau soms heel wat op het spoor. „Veel mensen menen dat ze alles goed geregeld hebben, maar ze schrikken vaak als ze horen wat wij toch nog aantreffen. Verduurzaming is superbelangrijk, maar houd wel de juiste volgorde aan. Kijk eerst naar je gedrag, daarna isoleren of zonnepanelen.”
Flier geeft tal van voorbeelden: een winkelier die buitenlampen de hele nacht laat branden of een kantoor waar de cv niet goed staat afgesteld. „Wij beginnen bij de verbruiksdata. Met toestemming van betrokkene lezen we met behulp van software de slimme meter uit. We slaan aan op gekke uitschieters en rare patronen. Bij 98 procent zien we dingen die niet kloppen.”
Verder let Energiesnoeier op de tarieven van de netbeheerder en de belastingdienst. Als een bedrijf voor elke verdieping een apart contract heeft, zal het waarschijnlijk meer belasting afdragen dan bij slechts één aansluiting op het net voor het gehele gebouw. Soms betaalt het te veel omdat het zonder dat te weten over een te zware meterkast, te veel capaciteit, beschikt. „Daardoor hebben we zelfs een keer de maandlast kunnen terugbrengen van 2100 naar 185 euro. Ongelooflijk, maar waar.”
De gasmarkt is de laatste tijd heftig in beweging. Over hoe het verder gaat, tast iedereen in het duister. Flier volstaat met: „Veel bedrijven vragen wat ze moeten doen. Dat we meer gaan betalen is wiedes, maar er naar laten kjken kan nooit kwaad.”
> rd.nl/dezaak