Helft studenten kampt in coronatijd met psychische klachten
Schokkende cijfers: afgelopen voorjaar ervaarde driekwart van de studenten prestatiedruk en kampte de helft met psychische klachten. Dat laat een rapport zien dat voor het eerst de mentale gezondheid van studenten in Nederland in kaart heeft gebracht.
Vrijwel alle studenten in het hoger onderwijs –97 procent– ervaarden stress, laat de Monitor Mentale gezondheid en Middelengebruik van Studenten zien. Een kwart van hen was gedurende een periode van vier weken weleens klaar met het leven.
Het onderzoek vond plaats tijdens de derde coronagolf, afgelopen voorjaar. Toen moesten studenten online les volgen, waren horeca en sportscholen dicht en gold er een avondklok. Volgens de onderzoekers is corona niet de enige oorzaak van de mentale problemen, maar verergerde dat de klachten mogelijk wel.
Aan het onderzoek, uitgevoerd door het RIVM, het Trimbos-instituut en de koepelorganisatie GGD GHOR, namen 28.000 studenten van 15 verschillende onderwijsinstellingen deel. Drie op de vier ondervraagden voelde zich eenzaam; 80 procent gaf daar de coronacrisis als verklaring voor. Gemiddeld gaven studenten hun leven met een 6, net voldoende. Problematisch was ook het alcohol- en drugsgebruik onder studenten. Meer dan een kwart bleek een overmatige of zware drinker te zijn.
Studentbegeleiding
Het kabinet vindt dat er „met de grootste urgentie” preventie moet komen. Het zal met onderwijsinstellingen, studenten en studenten(sport)verenigingen in gesprek gaan over een aanpak. Demissionair onderwijsminister Ingrid van Engelshoven wees er donderdag op dat de druk op studenten niet alleen vanuit het onderwijs komt. Ook hun financiële situatie en perspectieven op de arbeids- en woningmarkt kunnen een rol spelen.
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) reageert geschokt op het rapport. De druk op studenten is volgens voorzitter Ama Boahene zo hoog dat het ten koste gaat van hun slaap, studievoortgang en mentale gezondheid.
Volgens voorzitter Lisanne de Roos van Interstedelijk Studentenoverleg ISO kan nu „niemand meer zeggen dat mentale problemen slechts bij enkele studenten voorkomen.” Het ISO wil het leenstelsel aanpakken, maar pleit ook voor betere financiering van het onderwijs.
Studentbegeleiding krijgt nu vaak geen prioriteit. Zo blijkt uit het onderzoek dat bijna een derde van de studenten tevergeefs hulp zocht binnen de instelling voor hun psychische klachten.