Ernstige verkeershinder door werk aan de snelweg
Nederlandse snelwegen gaan op verschillende plekken tegelijk op de schop. Niet handig, klagen critici. Valt mee, reageert Rijkswaterstaat. Overlast is echter niet te voorkomen.
Het is heftig. De A12 tussen knooppunt Oudenrijn bij Utrecht en Nieuwerbrug zit sinds maandagavond negen dagen op slot voor onderhoud. Vrachtwagenchauffeurs en automobilisten moeten op deze drukke verkeersader even op de tanden op elkaar zetten. De weg blijft tot 7 oktober 5.00 uur hermetisch gesloten. Hermetisch.
Tussen Nieuwerbrug en Reeuwijk vinden ook werkzaamheden plaats, maar daar blijven rijstroken wel open. De wegbeheerder vervangt tussen Woerden en Reeuwijk het versleten asfalt door zeer open asfaltbeton (zoab).
Dinsdag is het al direct raak. De eerste ochtendfiles zijn een feit. „Waarschijnlijk doordat mensen moeten omrijden”, verklaart de verkeersinformatiedienst van de ANWB dinsdagochtend.
Doorstroming
Rijkswaterstaat neemt tegelijkertijd meer projecten onder handen. Het Terbregseplein bij Rotterdam krijgt een nieuwe fly-over over het bestaande knooppunt om de doorstroming op de A16 belangrijk te verbeteren. De verkeershinder blijft hier –waarschijnlijk– beperkt.
Op de Haringvlietbrug tussen de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee worden de twee linkerrijstroken verbreed van 1,95 naar 2,35 meter. Hiervoor zijn vanaf 1 oktober drie nachtafsluitingen nodig. De maximumsnelheid op de brug werd verlaagd naar 50 km/u om te voorkomen dat de klemmen waarmee het wegdek vastzit, lostrillen. Nu weggebruikers zich aan de snelheid houden, kunnen mobiele radarcontroles worden verwijderd, waardoor er ruimte ontstaat om de versmalde rijstroken weer te verbreden.
Op de A50 tussen knooppunt Hattemerbroek en Apeldoorn is het ook hommeles. Het verkeer ondervindt daar tot 27 oktober hinder door groot onderhoud en de aanleg van geluiddempend asfalt. ’s Nachts en in weekenden is er maar één rijstrook beschikbaar.
Urgent
Niet handig, zo veel verschillende wegwerkzaamheden tegelijk, zou je denken. „Toch is het niet helemaal te voorkomen”, legt Tom Hoven van Rijkswaterstaat uit. „De veiligheidssituatie op bijvoorbeeld de A12 is zo urgent dat langer uitstel van onderhoud niet verantwoord is. Op sommige plekken zitten gaten van 15 centimeter in het wegdek.”
Het was geen optie om de klus afgelopen zomer uit te voeren. „Op dat moment vonden er veel werkzaamheden plaats aan het wegennet in de regio, waardoor we niet aan de slag konden op de snelweg.”
Rijkswaterstaat probeert verkeershinder binnen de perken te houden, maar waarschuwt voor ernstige overlast op de A12. „Het kan heftig worden.” De extra reistijd kan oplopen tot een uur.
Extra maatregelen moeten de overlast én sluipverkeer zo veel mogelijk beperken. Rijkswaterstaat zet pakweg 65 extra verkeersregelaars in, terwijl een reeks omleidingsroutes vanuit verschillende richtingen het verkeer in goede banen moet leiden.
Verder vindt er dagelijks een doorstroomoverleg plaats. Rijkswaterstaat, de hulpdiensten en de regionale overheden inventariseren daarbij de knelpunten en passen het beleid eventueel aan. „Misschien moeten we hier en daar verkeersregelaars verplaatsen naar andere locaties.”
Rijstrook open
Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft erop aangedrongen rijstroken open te houden tijdens wegwerkzaamheden op de A12. Die wens is niet gehonoreerd.
„Rijkswaterstaat rekent altijd alle mogelijkheden door”, legt woordvoerder Hoven uit. „We maken een afweging tussen veiligheid, urgentie en verkeershinder. Volledige afsluiting van de snelweg betekent dat we relatief het meeste werk in de kortste tijd met de minste hinder kunnen uitvoeren.” Bovendien is de veiligheid voor de weggebruiker en de wegwerker beter te garanderen dan bij kortstondige afsluiting.
Ook al vinden de klussen aan de snelwegen A12 en A50, Terbregseplein en Haringvlietbrug ongeveer tegelijkertijd plaats, de projecten versterken elkaar niet qua verkeershinder. Rijkswaterstaat wijst erop dat de werkzaamheden in verschillende regio’s plaatsvinden. „Voor elk project gelden aparte maatregelen om de overlast te beperken.”