Eerste ochtendspits met gesloten A12 ‘goed verlopen’
De eerste ochtendspits sinds de A12 tussen Utrecht en Den Haag deels is afgesloten, is volgens Rijkswaterstaat goed verlopen. Op verschillende plekken leidde het tot vertragingen, maar een echte verkeerschaos is uitgebleven. Desondanks was dinsdagochtend de drukste ochtendspits van 2021, aldus Rijkswaterstaat.
De meeste vertraging ontstond dinsdagochtend bij knooppunt Gorinchem. „Dat kwam door een combinatie van omstandigheden. Er was meer verkeer vanwege de omleidingsroute op de A27 en A15, en er was daar een ongeval. Dat zorgde dat er een iets grotere file ontstond”, aldus een woordvoerder. „Ook op de A2 hebben we drukte gezien, dat was ook verwacht.” De woordvoerder wijt een deel van de extra drukte verder aan de coronaversoepelingen.
Vanaf 09.00 uur was de grootste drukte voorbij, waarbij de piek lag op 257 kilometer op de Rijkswegen. In totaal noteerde de ANWB landelijk, op alle wegen bij elkaar, 468 kilometer file, cijfers die volgens zowel ANWB als Rijkswaterstaat sinds corona niet meer zijn voorgekomen.
Rijkswaterstaat is „zeer tevreden” over hoe de ochtendspits is verlopen en is benieuwd hoe de avondspits eruit zal zien. „Een verwachting is er niet omdat dit de eerste dag is, maar er is de hoop dat het net zo goed als de ochtend gaat verlopen.” Dat is volgens de woordvoerder afhankelijk van of mensen „de omleidingsroutes blijven gebruiken, thuiswerken of gebruik maken van het openbaar vervoer”.
Maandagavond werd de A12 over een afstand van 5 kilometer tussen knooppunt Oudenrijn en afrit Nieuwerbrug voor negen dagen compleet afgesloten vanwege groot onderhoud. Tot 7 oktober 05.00 uur kunnen automobilisten die van Utrecht naar Den Haag willen beter omrijden langs Amsterdam via de A2, A9 en A4. Verkeer van Utrecht naar Rotterdam kan omreizen via de A2, A27 en A15. Rijkswaterstaat verwacht dat de extra reistijd door de verkeershinder op momenten kan oplopen tot een uur.
Rond 23.00 uur werd er maandag gestart met de eerste wegwerkzaamheden. Nadat de wegen werden afgezet en bewegwijzering was geplaatst over de omleidingsroutes, is begonnen met het weghalen van de oude asfaltlaag, aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat. „Tussen Woerden en Reeuwijk, over een lengte van 4,5 kilometer, wordt het wegdek vervangen door een dubbele laag zoab.” Naast dit geluidsreducerende ‘zeer open asfaltbeton’ worden ook andere aanvullende werkzaamheden verricht op het traject, waaronder maaiwerkzaamheden in de berm en waar nodig het plaatsen van nieuwe matrixborden en detectielussen.
De NS heeft nog geen inzicht of de werkzaamheden op de trajecten tussen Utrecht en Den Haag en Rotterdam tot extra drukte heeft geleid. Cijfers over de aantallen reizigers volgen later in de week.