Binnenland

Vechten om een plekje op de Posbank

Wie in het weekend een poging doet om een van de mooiste wandel- en fietsgebieden van het land te bereiken, heeft een serieus probleem. Bij aangename weersomstandigheden stroomt de heuvelachtige Posbank vol met auto’s, motoren en fietsers. Op weg naar fraaie vergezichten.

Gert Janssen
21 September 2021 20:55
Topdrukte bij het hoogste punt op de Posbank in Rheden. Diverse verkeersstromen zitten elkaar daar dwars, met onderlinge irritaties en overlast als gevolg. beeld VidiPhoto
Topdrukte bij het hoogste punt op de Posbank in Rheden. Diverse verkeersstromen zitten elkaar daar dwars, met onderlinge irritaties en overlast als gevolg. beeld VidiPhoto

Vier motorrijders proberen op het bochtige circuit tussen Rozendaal en de Posbank wielrenners en auto’s in te halen. Hoog in de versnelling gaan ze erlangs terwijl tegenliggers vol op de rem moeten. Met gebaren laten ze hun ergernis blijken. Automobilisten doen hetzelfde bij wielrenners die zich moeizaam trappend omhoog ploeteren. Ook dat gaat vaak maar net goed. Schelden en tieren is een veelvuldig tijdverdrijf onder bezoekers van het razend populaire natuurgebied op de Zuid-Veluwe.

De prachtige vergezichten lokken wandelaars. Voor het racefietsvolk is het stijgingspercentage een uitdaging. Mountainbikers hebben hun eigen routes door de bossen en voor motorliefhebbers is de Posbank de enige plek in Midden-Nederland waar ze een impressie krijgen van wat de Duitse Eifel en het Sauerland in rijke mate te bieden hebben.

„Het is hier zo bizar druk”, klaagt een bellende dame tegen haar gesprekspartner aan de andere kant van de lijn. „Ik heb mijn auto maar even op een invalidenparkeerplaats gezet.” Bij het paviljoen en het uitkijkpunt boven op de berg is inderdaad geen parkeerplek meer vrij. Twee boswachters van Natuurmonumenten houden de mensenmassa nauwlettend in de gaten.

Scherpe bochten

Maar niet alleen het gemotoriseerde verkeerd zorgt voor overlast, ook mountainbikers rijden regelmatig wandelaars van de sokken, vertellen ze. „En wielrenners moeten we iedere week wel van het asfalt rapen. De scherpe bochten op weg naar beneden worden vaak verkeerd ingeschat. Twee weken geleden nog is iemand daarbij om het leven gekomen.”

De colleges van Rheden en Rozendaal, verantwoordelijk voor de verkeersstromen, willen daarom samen met beheerder Natuurmonumenten het motorverkeer weren van de Posbank en het Rozendaalse Veld. Dat laatste tot woede van hondenbezitters. Het is namelijk een van de weinige losloopgebieden voor honden.

Jeroen de Koe is namens Natuurmonumenten beheerder van de Posbank. Voor hem gaat een langgekoesterde wens in vervulling als de gemeenten daadwerkelijk de toegangswegen afsluiten. De verkeersstromen, die in coronatijd alleen maar zijn toegenomen, zitten elkaar flink in de weg, constateert hij. „Ook de herrie die motorrijders en auto’s veroorzaken zorgt voor de nodige irritatie bij mensen die van hun rust willen genieten. De parkeerplaatsen zijn overvol, met als gevolg dat er vaak in de bermen wordt geparkeerd. Soms staan mensen een halfuur in de rij om hun auto kwijt te raken. Het is voor hulpdiensten op drukke dagen bijna onmogelijk om de Posbank te bereiken. Bovendien zorgt al dat verkeer voor uitstoot van extra stikstof en daar heeft met name de hei veel van te lijden.”

Voor ouderen en bezoekers die slecht ter been zijn moet een oplossing worden gezocht in de vorm van openbaar vervoer „of misschien dat mensen met een invalidenparkeerkaart wel het gebied in mogen. Maar daar gaat de politiek over”, zegt De Koe. Voor de ondernemers in de dorpen rond de Posbank ziet hij een verdienmodel: verhuur van (elektrische) fietsen. Want de vraag naar het trapmiddel zal alleen maar toenemen.

Klandizie

Met de uitbater van het restaurant boven op de Posbank voert eigenaar Natuurmonumenten overleg. Want als de parkeerterreinen naast het paviljoen verdwijnen, zou ook de klandizie weleens kunnen teruglopen. „Dat hoeft overigens niet”, zegt De Koe. „Het kan ook zijn dat het juist drukker wordt met fietsers, omdat die straks niet meer gehinderd worden door het andere verkeer en zich dan veiliger voelen. Maar als er inderdaad sprake is van omzetverlies, valt er met ons altijd te praten over een lagere huurprijs.”

De gemeenteraden van Rozendaal en Rheden praten op 5 oktober in een gezamenlijk vergadering over het plan. In januari 2022 nemen ze dan afzonderlijk een definitief besluit over de afsluiting.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer