Staphorst wil het eerlijke verhaal vertellen
Staphorst op de kaart zetten, zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit, de wensen van de inwoners en de normen en waarden die de gemeenschap maakten tot wat ze is. Dat is de uitdaging die de nieuwe Stichting Staphorst Recreatie en Toerisme wil aangaan.
„Als een van de weinige plattelandsgemeenten kan Staphorst bogen op honderd procent naamsbekendheid. Staphorst is een merk. Veel mensen hebben echter een wat negatief beeld van de kleinste gemeente van Overijssel, ingegeven door eenzijdige verhalen uit de pers. Maar als je hun vraagt of ze er weleens zijn geweest, blijft het vaak stil. Dat moet veranderen”, zegt voorzitter Henk Breukelman.
De Stichting Staphorst Recreatie en Toerisme wil die naamsbekendheid behouden, maar het imago bijsturen tot wat het in werkelijkheid is: Staphorst is de enige gemeente waar klederdracht authentiek is, waar honderden kleurrijke monumenten staan, waar een uniek, door de historie gevormd slagenlandschap te zien en te beleven is, waar de mensen gastvrij zijn en hard werken en waar de zondagsrust in ere wordt gehouden. „Ingetogenheid is geen zwakte, maar een kracht. De zondagsrust wordt steeds meer ervaren als wellness waar mensen naar hunkeren, en de stichting wil deze als kracht in ere houden”, legt bestuurslid Henry Visscher uit.
Geen hordes
De stichting mikt niet op hordes toeristen, maar wil mensen die van rust, ruimte en cultuur houden stimuleren om Staphorst te bezoeken, er meerdere dagen neer te strijken, omdat ze afkomen op het eerlijke verhaal. ”Staphorst, een cultuurhistorisch dorp waar je neerstrijkt”, is dan ook de titel van het ambitieplan dat de nieuwe Stichting Staphorst Recreatie en Toerisme met behulp van MarketingOost opstelde.
De stichting heeft een budget van 250.000 euro, waarvan een deel uit Europa, een deel van de gemeente en de provincie en een deel bij ondernemers vandaan komt. Over twee jaar moet de stichting zichzelf kunnen bedruipen.
Staphorst heeft vier sterke deelgebieden: de Streek, Olde Maten, Zwarte Dennen en het Reestdal. Dit zijn de parels in de kroon van de gemeente die afzonderlijk versterkt worden en die elkaar kunnen versterken.
Recreatiekaart
De stichting wil een koepel vormen boven alle verenigingen en organisaties in de gemeente die zich met recreatie en toerisme bezighouden. Het doel is de krachten te bundelen en evenementenorganisaties te verbinden en op elkaar af te stemmen.
Allereerst komt er een recreatiekaart, waarop de toeristische informatie overzichtelijk wordt gepresenteerd. Inwoners kunnen hiervoor dit najaar tips aandragen. Vervolgens komt er een website met alle toeristische informatie over Staphorst, met de optie voor arrangementen, boekingen en een evenementenkalender.
Er komt ook een huisstijl met een beeldmerk, en zaken in de gemeente waarbij het om recreatie en toerisme gaat, worden op elkaar afgestemd. Het moet dé website worden voor de toerist die Staphorst wil bezoeken.
Alles staat of valt met de medewerking en instemming van de Staphorsters. De bewoners moeten zich herkennen in de uitingen en erachter staan. Daarom komen er informatieavonden waarop bestuursleden met burgers en ondernemers gaan bepalen wat het DNA van Staphorst is. Het is niet zo dat er wat verzonnen wordt, het DNA is er natuurlijk al, maar door daar samen goed over na te denken, wordt duidelijk hoe Staphorst naar buiten wil treden. Wie zijn wij eigenlijk en hoe willen wij dat anderen ons zien? Eerlijkheid en waarachtigheid zijn kernwaarden. Staphorst wil geen façade bouwen, maar echt zijn en zo overkomen.
Tradities
De stichting verwacht op deze wijze een vitale vrijetijdssector te creëren in de gemeente Staphorst die gedragen wordt door burgers en ondernemers en zo een sterke basis te leggen voor het langdurig voortbestaan van de unieke Staphorster tradities, ambachten en overtuigingen.
„Staphorst verdient dit ook”, is de stellige overtuiging van het bestuur.