Particulier weet onlineveiling goed te vinden en kan daar zijn slag slaan
Van koptelefoons tot huizen: allerlei zaken wisselen via de veilingwebsite van BVA Auctions van eigenaar. Veel particulieren slaan er hun slag.
BVA Auctions –met het hoofdkantoor en onder meer hal in Amersfoort– heeft wel wat weg van wat vroeger boelhuis heette: de openbare verkoop van de inboedel van een pand. Allerlei consumentartikelen en gebruiksvoorwerpen wisselen via de internetmarktplaats van eigenaar. Soms nieuw, bijvoorbeeld uit restvoorraden. Of het gaat om retour gestuurde bestellingen. Ook kunst, bedrijfsinventarissen en huizen worden via BVA Auctions geveild, evenals door de overheid in beslaggenomen zaken zoals auto’s en designerkleding.
De onlineveiling startte in 2003 mede uit behoefte aan meer transparantie. Directeur Mars Samsom: „Als voorheen bijvoorbeeld een curator of bank vroeg om iets te veilen, werd er ergens in een café een veiling georganiseerd. Daar zat dan een handjevol handelaren. Zij spraken van tevoren af hoeveel ze zouden bieden.”
Door online te gaan is het koperspubliek groter geworden. „Mensen voelden zich al snel comfortabel genoeg om te bieden. Minder mensen komen vooraf naar kijkdagen. Goed de voorwerpen fotograferen en beschrijven helpt een duidelijk beeld te geven.”
Per maand worden zo’n 200.000 kavels (een of meerdere voorwerpen) via BVA Auctions geveild. In 2020 telde het veilinghuis ruim 2 miljoen geregistreerde klanten en organiseerde het 7.400 veilingen. Achter de schermen houden medewerkers en een notaris een oogje in het zeil. Iedere ‘beweging’ tijdens een veiling wordt opgenomen en kan worden teruggekeken.
Sinds een jaar of tien is het aandeel particulieren dat meedoet, flink toegenomen. „Zij bieden nog altijd verrassend hoog.”
Serie veilingen
Dit is het tweede deel in een serie over veilinghuizen en hoe het er aan toegaat op veilingen.
Volgende week woensdag deel 3: visafslag Urk