Babypark wil afhaalpunten bij winkels vanwege bezorgdrukte
Pakketbezorgers hebben hun handen vol aan het afleveren van bestellingen nu niet-essentiële winkels gesloten zijn en klanten hun online aankoop niet mogen afhalen. De overheid moet afhaalpunten bij winkels en magazijnen toestaan, vindt retailorganisatie INretail.
Kees Timmer van Babypark Kesteren staat helemaal achter de oproep van INretail. „Onze klanten zouden enorm geholpen zijn met een afhaalpunt bij onze winkels. Ze zijn hun babykamers aan het inrichten en kunnen nu niet bij ons terecht. Terwijl de geboorte van hun baby wel dichterbij komt.”
De ondernemer is deze maandag aan het werk in een nieuwe vestiging in Duitsland. „Hier behoren babywinkels wel tot de essentiële winkels, dus hier mogen we wel open. Duitsland ziet het belang er wel van in.”
Normaal gesproken worden de artikelen van Babypark bezorgd door PostNL. Die is echter overbezet. „Nu maken we gebruik van de bezorgdienst Trunkrs. Dat is wel een stuk duurder, maar de service aan onze klanten staat voorop.”
Paniek
Brancheorganisatie INretail spreekt zelfs over paniek bij aanstaande en jonge ouders. De druk op pakketbezorgdiensten zou bij babyzaken tot grote problemen leiden. „Veel mensen hebben vakantie en willen met kinderkamers en de aanstaande geboorte bezig zijn. En nog lastiger is het voor jonge ouders die onverwacht extra hulpmiddelen nodig hebben en tegen een overbelast bezorgkanaal aanlopen”, aldus het persbericht. „Het is bovendien extra druk nu er naast de 14.000 geboorten per maand ook nog sprake is van een mini-geboortegolf. Die wordt net als in Italië en Spanje veroorzaakt door de intelligente lockdown van afgelopen voorjaar.”
Om pakketdiensten te ontlasten, zijn sommige winkels een eigen bezorgservice gestart. Vorige week kondigden diverse winkelketens, waaronder Blokker en Intertoys, al aan dat hun eigen personeel bestellingen bij de klanten gaat brengen.
Zelf bezorgen
Ook Babypark werkt aan een eigen alternatief. „We ontwikkelen een app waarmee we onze eigen mensen de spullen kunnen laten bezorgen. Dat personeel loopt nu in de winkel, maar zou dan de weg op moeten. Het zelf bezorgen is echter een behoorlijke logistieke en dure operatie. Maar als er geen ander alternatief is, moeten we het wel in gang zetten. De klant mag niet zonder spullen komen te zitten, dat moeten we te allen tijde voorkomen.”
Inmiddels bezorgt PostNL niet minder dan 1,7 miljoen bestellingen per dag. Om de stroom dozen beheersbaar te houden, begrenst de organisatie voorlopig het aantal pakketten van webshops. Ondertussen werkt PostNL aan het openen van extra afhaallocaties op verschillende plekken in het land.